NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2017-06-03, 09:18
Carin Olsdotters dödruna är riktigt rörande:
Hust. Carin Olsdotter ifrå Ahlwijk, född ibm Ao 1725 p.p. Olof Ersson och H:o Anna Ers dotter, renata, warit sina föräldrars enda barn, och för den skuil så mycket kärare, så at de haft all möda och omkostnad ospard til at upföda henne uti tucht och Herrans förmaning, samt inplanta i henne en nödig kundskap om Christendoms styckerna, dem hon wäl kunnat och förstådt. I sina föräldrars hus har hon ständigt warit wistandes och dem med all barnslig lycka och tienst bemött. När hon war 19 åhr och 3 månader gl. fogade så den Högstes försyn, at hon blef gifwen Eric Matsson ifrå Ahlmo til ächta, med hwilken hon i största enighet, sämja och kärlek sammanlefwat 2 åhr och 4 månar på hwilken tid Herren behagat beskiära dem en dotter til arfwinge, som lefwer, och för sin späda barndoms skul, eij kan begråta sin moders dödeliga frånfelle och afsaknad. Thes allmänna lefwerne säijes hafwa warit mycket wackert, Gudfruchtigt och dygdigt, Guds H. ord har hon låtit wara sin siäls högsta skatt, det har hon bittida och sent läsit, och den H nattwarden esomoftast med diupaste wördnad begådt, som skiedde sidsta gången 3 Sönd. i Fastan, med Grannar och umägnges folck har hon sig wäl begådt och warit af dem älskad, hwarföre de ock högel. beklaga dess frånfälle. I Påskhelgen siuknade hon i wärk och swulnad /ny sida/, som alt mer och mer ökade sig, hwarunder hon wisat et Christel. tolamod och wäl beredt emot döden med åtskilliga böner, psalmer och verser, i synnerhet brukade hon offta denna: Men wil tu komma med tin dom, i natt o Gud och fader from, och om tig täckes kalla mig, så för mig hädan hem til tig. Ther jag får niuta stadig roo, med hugnad altid hos tig boo, ther lif är utan död och qwal, til ewig tid i himmels sal. Afsomnade der uppå saligen i sidstl:na lördags middag, 21 år och 7 mån.