NULL Skriv ut sidan - SV: Sven Jönsson, född 1777 i Mosstorp, Norra Sandsjö

Anbytarforum

Titel: SV: Sven Jönsson, född 1777 i Mosstorp, Norra Sandsjö
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2017-06-01, 15:14
 Genom husförhörslängderna (tack igen, Åke) framträder en spännande bild av folket i Granskattehult.


Visserligen framgår det att Anders Granskattehult (som var gift med en Ingegerd) hette Johansson. Han var således inte son till en Sven, men möjligen till en Jon/Jöns?


Beträffande Sven Jönsson, född år 1745 och far till den Jöns Svensson som föddes år 1777, är bilden dock betydligt klarare:


Av husförhörslängderna framgår att han var son till Jöns Svensson i Granskattehult, och dennes hustru Christina Arvidsdotter, född år 1711. Han är rimligen identisk med den Jon i Granskattehult som nämns i 1717-1723 års hfl, med föräldrarna Sven och Kerstin.


Det är i sin tur frestande att se denne Sven som son till den "Jonn Eriksson" som, jämte en Håkan, står skriven för Granskattehult i 1705 års mantalslängd…men då är vi nere i en tid då många av de viktigaste källlorna saknas.


Finns det möjligen någon som har stött på folket i Granskattehult i någon dombok, månne?


Orsaken till mitt intresse för denna familj är ju att "min" ana, Anders Andersson (enligt uppgift född år 1739 i Nässjö) ska ha en - relativt närliggande gemensam ana - på det raka fädernet med herrarna i Granskattehult – enligt mitt DNA-test.


Och eftersom ingen hittills lyckats finna honom i födelseboken så är detta mitt sista halmstrå…


Jag vore därför evigt tacksam för varje pusselbit om Granskattehult och folket där.
/Christian J
P.S En möjlig teori vore kanske att "min" Anders Andersson (f 1739) var son till Anders Johansson (f ca 1710) i Granskattehult, som i sin tur var son till Jon Eriksson (f ca 1680) i Granskattehult? Eller är det bara rent önsketänkande från min sida? D.S