NULL Skriv ut sidan - SV: Ingatorp

Anbytarforum

Titel: SV: Ingatorp
Skrivet av: Finn Fries skrivet 2017-05-26, 18:31

Någon tidigare hustru till Sven Björnsson känner jag inte till men eftersom de möjliga barnen Lisbet, Måns och kanske också Karin verkar vara födda före 1675 så är det ju troligt att han varit gift tidigare.
Sune känner jag inte till. Enligt en diskussion för ett par år sedan under Rumskulla (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=23217.0) så verkar han ju vara son till Jöns Månsson i Rökulla enligt Bo Persson. Men jag kanske missförstod något där.


Den Per du nämner bor ju i Norrgården och inte Mellangården. Jag syftade på min (och så vitt jag förstår även din) ana Per Persson Hesselman.

Per Svenssons kända barn som fötts i Ingatorp och nått vuxen ålder Anna 1702-67 och Hans 1705-79 samt Per Hesselman är själva eller genom sina makar dopvittnen för varandras barn på ett ganska omfattande sätt.
Även de mer osäkra syskonen som möjligen är födda i Hässleby; Anders i Haddås, den i övrigt oidentifierade pigan Stina och soldaten Johan Löfberg är med i gruppen som är dopvittnen för varandra.
Ett problem är ju att det finns flera Per Persson i Haddås, men att Per Hesselmans hustru Margareta/Maja Larsdotter (ej att förväxla med brodern Hans maka Maria Larsdotter) också är dopvittne flera gånger tycker jag visar att det verkligen är Hesselman som avses.

Följer man var Per Hesselman är bosatt så ser man att han efter vigseln tar över efter svärfadern som brukare i Häljarp 1737-39.
Samma år som han försvinner från Häljarp i mtl dyker Per och Hans upp på den tidigare omnämnda gemensamt ärvda fjärdingen 1740.
Efter detta nämns han inte i mtl men barnen föds på Haddås Mellangård senare även kallad Frälsegården.
I de mera omfångsrika mtl 1766 och 1767 så nämns den avskedade ryttaren Per åter igen på samma gårdsdel som Hans, och i de första hfl ser man också att han fortfarande är bosatt i Mellangården.
Så småningom tar också svärsonen Jonas Svensson gift med Pers näst yngsta dotter Sara över den efter morfadern Sven Björnsson ärvda gårdsdelen.

Att fadern Per Svensson går att belägga som bosatt i Hässleby enligt den tidigare nämnda flyttlängden 1721 möjliggör honom som fader till Hesselman vilken anges i hfl som född i Hässleby, vilket väl förklarar hans soldatnamn.
Per kallas ju oftast bara för Persson och är förmodligen bara ryttare en kort tid. Den enda gång han faktiskt omnämns som ryttare (och inte som avskedad) är 1746 mellan två gmr.

Allt detta sammantaget gör att jag känner mig ganska säker på att Per Hesselman verkligen är son till Per Svensson.