NULL Skriv ut sidan - SV: Ingatorp

Anbytarforum

Titel: SV: Ingatorp
Skrivet av: Finn Fries skrivet 2017-05-24, 12:02
Det var ett tag sedan jag undersökte den här släktgrenen så det blev fel i hastigheten.
Efter att ha konsulterat mina egna anteckningar får jag göra några korrigeringar.
Den Per som bröderna Hans och Per tar över efter i Haddås 1740 är ju inte fadern utan svågern Per Simonsson som är gift med deras syster Anna.
Anna står i mtl som ogift brukare i Haddås mellangård innan hon gifter sig med Per Simonsson 1730.
Gården är ärvd efter morfadern Sven Björnsson och andra halvan brukas av dennes dotter Marias make Nils Jonsson. Även Sven Björnssons son Måns har varit brukare ett tag efter fadern.
Per Svensson själv har trots att han bott i Haddås där flera av hans barn är födda aldrig varit åbo där.
Per Svensson är alltså bosatt på Haddås mellangård från vigseln 1700 (Ingatorp C:2 s150) till åtminstone 1710 då sonen Sven dör (Ingatorp C:2 s434).
Senast 1713 har han flyttat till Hässleby där sonen Per föds (Ingatorp AI:2 1796 s39) och är troligen mjölnare på Högebro kvarn i Hässleby tills han 1721 flyttar tillbaka till Haddås (Ingatorp C:2 s473).
I Haddås bor han till åtminstone 1728 då hustrun Kerstin Svensdotter är dopvittne (Ingatorp C:4 s157).
Hustrun kan ju ha flyttat tillbaka till barnen när hon dör som änka i Haddås 1760 (Ingatorp C:5 s365) så Per Svensson kan ha levt och dött i princip var som helst mellan 1728 och 1760.
Det kan vara bra att gå igenom sina egna anteckningar innan man skriver men nu hoppas jag att det blev rätt. Frågor, invändningar och kompletteringar mottages tacksamt.