NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-05-22, 21:58

Man kan se det ur många olika håll. Det finns kanske ingen far som heter Blom utan att han har ett annat namn än Blom..Det ligger nära till hands att tro det då man kan mycket lätt få ihop ett samband mellan olika personer,men i Blomfeldts spår så finns det ingen Blom, och då menar jag ingen Johan Blom alls. Någon gång så skulle han väl synas..Nu är det bara Henrik Mårtensson Blom vi kan räkna som deras släkting via namnet Blom..Inte mycket att ta på då denna har patronymikonet Mårten(sson), ett namn som överhuvudtaget inte existerar i syskonen Blomfeldts val av namn


Innan var jag beredd att säga att om Johan Henrik Blomfeldt tillhör Per Larsson Blomenfelt i Kohlberg så gör även syskonen Blomfeldt det. Johan Henrik Blomfeldt tillhör ju troligtvis Per Larsson Blomenfelts släkt....så jag räknar inte heller ut den släkten ur syskonens anor..Skulle även vilja påstå att de troligen gör det. Samt även landssoldaten, Johan Blomfeldt som 1715 gifter sig i Örebro med Brita Månsdotter, med patronymikonet Persson, kan eventuellt han också komma från Per Larsson Blomenfelts släkt, ett ev barnbarn till Per Larsson Blomenfelt? Kan även han vara syskonens pappa, namnet är just Blomfeldt. Varför skulle det annars finnas så många bekanta, bland annat Madame Maria Lind och hustru Greta Warg som har anknytning till Blomfeldts....Sen har jag sett att de förkortar en del namn t ex så då blir Blomfeldt skrivit Blom med punkt efter..exakt så här Blom. Det kan ju faktiskt även ha skett misstag då en förkortning kanske lästes Blom och det följde då med i kyrkboken, bland annat vanligt i Livland


Då jag hela tiden har fört en diskussion med mig själv utan att få någon respons eller ett bollplank, ja då är det inte lätt!!!