NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-05-22, 20:15

Före jag tar itu med Helenes uppgifter ovan, så ska jag försöka sammanfatta lite ur Rigas Domkyrkoförsamling, som även kan vara en trovärdig födelse alternativt boendeförsamling för Kasper Fredrik Blomfeldt och Ottiliana Blomfeldts mor/möderne. Här förekommer ett antal kända namn runt Blomfeldts som det ju i och för sig gör i många olika församlingar. Men i och med att här finns både Wulff, Kock, Berens, Steffens, Ohm, Kortes/Cortes/Cordes, Berner/Börner liksom Chron/Cronman, Renner, Palmstruck, von Budberg, samt att det troligtvis finns adel som inte är så kända och det inte finns så mycket uppgifter om dessa. Då tänker jag på två namn som dels
Fru major(in) Blom 1696 är vittne åt. Det är Anna Catharina von Helmersens och Kapten Lillie(nau)Blomenhof. Namnet von Helmersen är troligtvis ett adligt namn som börjar gälla från 1659 då en person Wilhelmsson bytte namn till von Helmersen, vilket tydligt framkommer av Riga Doms kyrkobok, på den allra första sidan som de överhuvudtaget fyller i de födda barnen på. Det andre namnet är Hillebold, eventuellt en gren av den adlade Hillebard. Dessa är släkter som tidigt finns i släkten Kortes och Cronmans. Förnamnet Casper är relativt vanligt i Riga dom, men här liksom på andra ställen så är namnet Ottiliana helt obefintligt


Kortes/Kordes/Cortes/Cordes finns i många stavningsvarianter. Nedan följer de Kortes som är boende i Riga dom 1692-1702, alltså under en tioårsperiod:


Barbara Kortes, vittne åt Johan Wulff och Anna Sontags barn 1693, ytterligare ett vittne är Peter Porteus
Jungfu Anna Kortes
Jochim kortes, gift med Ursula Hillboldt/Hilbold
Gertrud Kortes, vittne 1692 till Hans Schwarz och Helena Gertens barn
Fru Maria Kortes, gift med Claes Henneke
Unge Fredrik Kortes, gift med Elisabeth Pötter
Hans Kortes, gift med Anna Catharina Frauenstein
Fru Elisabeth Kortes, vittne 1695
Jungfru Ursula Kortes, vittne 1694


Det finns också många Cronman/Cron
Joachim Cronman
Hans Cronman
Änkan Anna Catharina Crohn, med maken Johan Måårio död före 1703..Kasper Fredrik Blomfeldt förekommer som vittne i Stockholm ihop med en Jacob Måri

Namnet von Helmersen på 1690-talet i Riga dom:


Överstelöjtnant Magnus von Helmersen
Barbara von Helmersen, vittne tillsammans med Appolonia Renner och hustru Anna Renner på 1690-talet i Riga dom
Kapten von Helmersen
Kommisarie von Helmersen
Anna Catharina von Helmersen ( finns i Riga dom först, sedan flyttat till Kapten Lillie på Blomenhof )


Med tanke på Friedeman Gottlob Jacobi, som var fadder i Piteå tillsammans med någon av Kasper Fredrik Blomfeldt eller Ottiliana Blomfeldt, så finns det i Riga dom en fru, Anna Gertruda Jacobi, gift med pastorn Johan Gabriel Wickman


Fler som släkten Cron, Cronman, Kortes håller samman med är släkten Hillebold/Hillebard, även ett bekant efternamn Wulff, Här bor 1692 i Riga dom, Johan Wulff med hustru Margareta Marqvart...Om det är en annan Johan Wulff eller samma person Johan Wulff som 1693 får barn med Anna Sontag låter jag vara osagt


Här i Riga dom finns släkten Brockhusen, bland annat Pauli Brockhusen, släkten Tiesenbrock ( visste jag inte fanns ), Diepenbrock vilka alla kanske eventuellt har ett gemensamt förflutet med Buddenbrock.. Även namnet Lind finns här, liksom namnet Remmer/Reimer med tanke på Jacob Lind i Stockholms hustru Christina Remmer, vilka ju tillsammans med Anna Henriksdotter Blom anges vara syskonbarn till båtsmansdotter Maria Jönsdotter Snarsvend


Fortsättning och källor följer en annan dag