NULL Skriv ut sidan - Efterlyser syskonskara Mattsson/Mattson och syskonen Karlsson/Carlson

Anbytarforum

Titel: Efterlyser syskonskara Mattsson/Mattson och syskonen Karlsson/Carlson
Skrivet av: Pia Johnsson Söderström skrivet 2017-05-21, 17:25
Hej,

Jag söker några i min farmors pappas släkte som rest över till USA.

Dels söker jag bröderna Anders Petter Mattson (i Sverige nämde som Mattsson) som föddes den 24 februari, 1856 i Fasterna församling och Johan Erik som skriver om sig som John Erik/Erick Mattson och som föddes den 17 mars, 1866 i Frötuna församling. Det utvandrar från Prästgården i Vätö församling den 1 mars, 1888 till Nord Amerika. Båda är sagt enligt familjen att det vistas fortfarande i USA. John Erik sänder ett brev hem till hans syster Augusta runt 1930 från USA då han är i Denver, Colorado. Jag är intresserade av vilken båt det reser med och vart ifrån det reser i Sverige över till antingen England för att sedan resa till USA eller om det reser direkt till USA och vilken hamn det i så fall kommer till?

Jag söker även om någon vet vilken hamn deras syster (min farmors farmor) Augusta Mattson som föddes i Harg, Vätö den 14 april, 1873 och vistas i USA, med spefiktion i Brooklyn, New York och reser från Prästgården, Vätö den 14 september, 1895. Hon är åter i Sverige och barndomshemmet den 14 maj, 1900. Hon ska ha rest till en Missionärs minister familj in Brooklyn, New York som barnflicka. Jag är nyfiken från vilken hamn i Sverige hon reser och kommer till i New York och vilken familj om det går att se som hon vistas i under sin tid i USA?

Jag söker även två systrar på min farmors farfars sida, dessa är Anna Sofia/Sophia Carlson/Karlsson som föddes den , 1870 på Wiborg/Viborg i Roslags-Bro församling och reser till USA den 16 september, 1895. Samt även Selma Carlson/Karlsson som föddes den 24 oktober, 1876 i Wiborg/Viborg och åker till USA den 8 maj, 1897, men återvänder den 1 juni, 1918 till Sverige. Samma sak jag undrar vilken hamn det reste från och till vilken hamn det kom till i USA?

Tack på förhand.

Mvh,
Pia