NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-05-16, 15:15

Spännande. I Riga dom, så hittade jag Joachim Kordes 1694. Han bör vara ättling till Hans Dettermans, adlad Cronman, hustru Ursula Kordes far, Joakim Kordes...Bland dessa bör också Blomfeldt ha sitt urspung. det är inte konstigt att det drar åt alla håll, både till Finland, Livland och Kolberg


Joakim Kordes d y och hans hustru Ursula Hildebold ( Är det samma namn som adlades till Hillebard? ) får 1694 i Riga Domkyrkoförsamling en dotter. Vittnen är Johan Hildebold och jungfru Ursula Coortes ( Kortes )


I Riga dom 1694 så stötte jag även på vittnet ovan, Johan Hildebold och hans hustru Maria Porteus. Namnet Porteus förekommer i släkten Wernle, dock vet jag inte om denna Maria Porteus hör dit, men hon bör vara släkt med Jakob Porteus som var gift med Maria Elisabeth Wernle....Här är vittnen med anknytning till i alla fall lärftkrämare Henrik Mårtensson Blom och troligtvis till syskonen Blomfeldt också, för den troligaste kända släkting i Stockholm bör vara lärftkrämare Blom


Ytterligare ett bekant namn i Riga dom är Anna Portman, som 1696 är vittne till Diedrich Hahns barn...Portmans anor är troligtvis från Finland


Bland namnen vid förekomna dop så kan en del ledas till Johan Blom i Riga, bland annat namnet Wegener/Wegelin/Wagener, samt dessuton så är Kasper Fredrik Blomfeldt fadder med en som har namnet Fougt/Vougt/Voigt/Vogt, många stavningar


Andra intressanta namn på 1690-talet i Riga dom är, Jacob Lorenz Renh som tillsammans med sin hustru Elisabeth Renner ( sadelmakare Tobias Renner som vilkens första hustru hette Auda Blom )



Källa: Raduraksti: Riga dom, födda 1694-1696, sid 45-54