NULL Skriv ut sidan - SV: Behm

Anbytarforum

Titel: SV: Behm
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2017-05-12, 08:07
BINGO!!!  :D

Anno 1634
Dhenn 14 Martij såthe på Nykiöpingz(Nyköpings) Rådstugo för Rätten
Peder Hansson, slotzfougte (slottsfogde)
Jochim Danckwart, Bårgmestare (Borgmästare)
Peder Munck. Niels Joensson.
Erich Larsson. Knuth Larsson.
Swen Månsson. Ehrland Pedersson.
På samma dag kom Hust: Margretha Mester Michil Behms för sittande Rätten gifwandes tillkänna sin mann war uthi Stockholm aff dhenn Höglofliga Konungzliga Hofrätt ahnhållen för den twistige saak emillan M:r Michill Behm och hans widerparth Silentzerna, som sig ihn på några wittnen här uthi Nykiöping referera och flijteligen begiärade att stemma wittnen ihn för Rätten Examineras måtte.
1. Reinholdt Hilbeck(=Hilbert/Hilpert) och Matthias Adam Ståelsmeder(Stålsmeder), berättade, att dhen wittneschrift som dhe i Stockholm dhenn 8 Decembris 1632 gifwit hade, war så uthi sanning, såsom dhen uthi Bakstaffwen(=Bakstugan?) författat ähr dher på dhe beijggeligen hwar för sigz dheras Lijflige Eed aflade, och dher till med ytterligare Bekekende : Att medan Silentzerna hade M:r Michill i Handklofwarna fången, hafwa bem:te Silentzer hans Advocat Erich Olufsson hafft hos sig till giäst och honom med Spanscht wijn wäll Tracterat.
2. Hindrich Lang berättade att när Gowert och Wilhelm Silentz nu nästförlidne sommar 1633 in Augusto här i Nykiöping wore, Ähr Niels Toppriddare en gång kommen för hans hammar och fordrade honom uth ifrån sitt arbete : och sade Toppriddaren :  kom, wij wilia gå till Jahan/Johan Blom och dricka för ½ mk Brennewijn, hwilken ock gick med honom, och när dhe gingo uth ifrån Johan Blom sade Toppriddaren : Hindrich iag will förskaffa di, din husdtro och Barn, Bröd till dödedag, frågade Hindrich hwar igienom : sade Toppriddaren dhu west wäll om M:r Michils ochh Silentzernes saak, nu läer Silentzerne winna och M:r Michill förlora, och hoss mig ähr en af Rijksens Rådh till giäst han hafwer fråat dher effter” Sedan vill han att ha en bekännelse emot Mäster Michill och han skulle då ab riksrådet få komma i Mäster Michils ställe. Hindrich svarade sig redan berättat allt inför rätta.

3. Christpher Semskemachere (Sämskmakare) sa att han var till ståthållaren Petter Kruse för betalning och medan han väntade var in till en gästgivare benämnd Michill Behm, då kom Frans Franck ill honom och avtappade en kanna öl och medan de drack sa Francken att han sagt och gjort som Silentzerna hade betalat honom för emot M:r Michill eftersom denne hade ”giorde mig itt pås i dett han sade mig ifrån mitt arbete, så tenckte iag giöra honom itt pås igiän” därför hade Silentzerna lovat honom 200 d:r penningar och en ny klädning. Men eftersom de inte stod för det skulle han ge dem fanen och rymma.

4. Berthill Skinnare och Jacob Ehman(?) berättade att Bertil Skinnare och M:r Michils måg Dawid Skulth var av M:r Michill ombedda att gå till Hindrich Lang och fråga varför han var så vred på honom.