NULL Skriv ut sidan - SV: Visiteur/skrædder Anders Berg

Anbytarforum

Titel: SV: Visiteur/skrædder Anders Berg
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2017-05-08, 19:35

Bra att du är uppmärksam! Jag tolkade nog mina gamla anteckningar felaktigt när jag skrev att Lars Berg var dopvittne åt sin kusins barn. Det jag ursprungligen noterade var att Lars var dopvittne tillsammans med sina kusiner Maria Berg och Helena Berg (till barnet som föddes 26 september 1720)


Helena Berg har jag inte noterat något dödsår på


Lars Berg blev redan som ogift fader till ett barn Lars som föddes i Filipstad i december 1723. Faderskapet framgår nog inte av födelseboken utan uppgiften framgår istället av ett mål om saken i rådhusrätten eller häradsrätten. Jag tror att jag har en referens till målet men har den inte tillgänglig nu.


Petter Berg kallas borgare och jag har för mig att jag återfann honom åtminstone temporärt i Nora (kanske i någon skattelängd eller i någon dombok). Jag har en minnesbild av att hans hustru Helena Högfelt var styvdotter till en arrendator på Sävstaholm men jag grävde inte vidare i saken.


Jag passar på att lämna en rättelse till det som du har registrerat om den Annika Berg som du kallar i27975. Hon kallas jungfru när hon är dopvittne i maj 1720 och kan därför inte ha blivit gift 1717 i Filipstad. Hennes make heter istället Isak Miklander och vigseln skedde 12 februari 1727


Catharina Berg (i28254) blev gift med en Gustaf Bohm, gissningsvis ifrån Nora. Jag har också antecknat att hon hade en syster Britta Berg född 1680 vars make Lars Ruth var borgare i Nora


Jag vill gärna tro att jag har sparat referenser till ovanstående uppgifter i mina originalanteckningar men dom är undanstoppade och tar nog lång tid att leta fram...