NULL Skriv ut sidan - Källehult u Björkeberg

Anbytarforum

Titel: Källehult u Björkeberg
Skrivet av: Lisbeth Petersson skrivet 2017-05-03, 10:11
[size=0pt]Hej!
 År 2002 frågade jag här om någon vet var Källehult u Björkeberg, låg någonstans? Då skulle vi visa en amerikans man var hans farmor var född. Det kom sjukdom emellan men nu är det dags igen för hans kusin att besöka oss och hon vet inget om sin farmors uppväxt i Sverige. Jag fick då följande svar från Kenneth Johansson:[/size]
[size=0pt]"Källehult u Björkeberg Torp 1878 - 1903. Vägbeskrivning: Från Hässleby kyrka. Väg mot Linneryd. Passera förbi byn Linneryd. Fortsätt vägen som följer Silverån. Torpet låg tillsammans med soldattorpet Källebäck en bit in i skogen till vänster om vägen, mitt emellan de två vägarna som går till Björkeberg. En torpinventering är gjord av Hässleby Hembygdsförening."
 
[/size]Jag har en karta från torpinventeringen som är gjord. Av Kennets svar och kartan har jag gjort ett skärmklipp från Riksantikvarieämbetets sida platsr.se. Jag tror att det möjligen är de här två kryssen som markerar dessa torp, Källehult till vänster och Källebäck tillhöger.  Är det någon som vet hur man kan få GPS-koordinater på dessa eller om de är lätta att hitta ändå.