NULL Skriv ut sidan - SV: Var bodde han?

Anbytarforum

Titel: SV: Var bodde han?
Skrivet av: erikn skrivet 2017-05-02, 21:52
Tack Åke!
Jag har sökt i registret till församlingsböckerna i Luleå domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv men inte hittat någon referens. Jag hittar en referens och en post i församlingsboken för hans bror, men inte på honom själv. Jag antar att det betyder att han verkligen inte varit kyrkobokförd i Luleå under den perioden, 1925 - 1942!?
Jag gick till hans födelseförsamling Nederluleå där jag hittar honom i två perioder, 1905-1919 och 1920-1936, skriven på sin ursprungsfamilj. Men jag hittar ingen uppgift om att han skulle vara utflyttad därifrån. Jag vet att han bodde i Luleå under studietiden till studenten 1927, senare studerade i Uppsala, troligen 1928-1933, sedan tillbaka och arbetade i Luleå 1933-1939, enligt meritförteckning.
Kanske var han fortfarande skriven i Nederluleå hela tiden medan han studerade i Luleå och Uppsala och senare arbetade i Luleå!? Borde jag inte annars ha hittat en uppgift om utflyttning?
Föräldrarna bodde kvar i Nederluleå, men ...

I Uppsala domkyrkas kyrkoarkiv som du länkade till hittar jag namnet 'Nordberg' med en referens 'a5870' i volymen Församlingsböcker 1923-1943. Se bilaga. Men jag lyckas inte lista ut hur jag går vidare med den uppgiften. Kan du guida mig vidare?

Det verkar nu troligt att han inte flyttade till Stockholm förrän hösten 1939. Går det inte att komma längre än till 1935 den vägen?