NULL Skriv ut sidan - SV: Anna Schieurman vs. Gertrud Margareta Giertz

Anbytarforum

Titel: SV: Anna Schieurman vs. Gertrud Margareta Giertz
Skrivet av: Kerstin Andersson skrivet 2017-04-29, 00:42
Hej Leif
Som du säger måste det vara den förste sonen Otto man syftar på i bouppteckningen. Han måste alltså ha dött mellan 20.10.1732 och 23.2.1738.

Men nu är vi där igen. Jag är dålig på gamla handstilar. Du skriver ” Det framgår att modern var död, liksom svärfadern, och Otto Henrik hade ingått nytt äktenskap”. Det bekräftar i alla fall att Anna Schieurman varit gift med Otto Henrik och att hennes far var Gudmund (Gerdmund?) Schieurman och hennes mor ev. Anna Hansdotter Schieurman. Men när dog hon? Hon levde 1727 när den förste sonen Otto föddes men hon var alltså död 20.10.1732.

Min anfader är Andreas Sjöberg f 12.5.1731 på Slaggen (Falu Kristine CI:5 (1730-1747) Bild 23 / sid 18). Faddrar: Handlanden Peter Stake och hustru, Olof Schieurman och hans hustru.
Det betyder att om Gertrud Margareta Giertz är moder till Andreas har Otto Henrik och Gertrud Margareta gift sig, efter konstens alla regler, före 12.8.1730. Och då måste Anna ha dött någon gång före 12.8.1730.

Men det föds en dotter 6.6.1729 som döps till Anna (Falu Kristine CI:4 (1717-1729) Bild 181 / sid 176) med faddrar: Borgmästare Herr Giermund ..... och Borgmästare Herr Johan Holenings hustru och Rådman Herr And. Johansson och ..... Joh. Kolboms hustru, Olof Schieurman och Elis. Stake, .....Olof Engström och hustru Regina Sjöberg. Ursäkta glappen och givetvis kan jag ha helt fel.
Om Anna d.ä är mor till Anna d.y har mor Anna dött mellan 6.6.1729 och 12.8.1730. För mig är det inte det troligt att Gertrud Margareta är mor till dottern Anna med tanke på faddrarna. Men man kan aldrig veta.
Därefter föds min Andreas 12.5.1731.

Sedan föds nästa dotter, Anna Margareta 27.8.1732 Falu Kristine CI:5 (1730-1747) Bild 37/ sid 32). Faddrar: Herr Erick Sjöberg och Sam. Kiörsners hustru, Herr Hans Sjöberg och hans hustru.

Anna Margareta kan jag däremot tänka mig är dotter till Gertrud Margareta Giertz. Hon får den döda 1:a (2:a?) hustruns namn och moderns och/eller mormoderns namn, Margareta. Det skulle betyda att Anna Schieurman har avlidit mellan 12.5.1731 och 27.11.1731. Vilket skulle betyda att hon är mor till Andreas. Får en känsla av att i det fallet har Otto Henrik och Gertrud Margareta haft ganska bråttom med bröllopet och fått dottern Margareta utanför sedlighetens marginaler. Men sådant händer ju i de bästa familjer. Förmodligen har Anna Schieurman avlidit något tidigare, kanske i samband med förlossningen.

Måste fråga dig samma sak som jag frågade Gun här ovanför. Har letat på nätet efter någon typ av läshjälp, givetvis för en rimlig summa pengar, men inte lyckats hittat något. Vet att Anbytarforum har läshjälp, men i det här fallet handlar det om så många sidor (29-39 + 67) så jag tycker inte det verkar rimligt att be om hjälp med så mycket. Vet du eventuellt vart jag skulle kunna vända mig? Det här är ju varken den första eller sista gången jag har det här problemet. Att jag inte går en kurs beror till största delen på hälsoproblem tyvärr.

Hälsingar Kerstin och Trevlig Valborg, förhoppningsvis något varmare!
Hoppas mina mattekunskaper inte är lika dåliga som mina läskunskaper.