NULL Skriv ut sidan - Anna Schieurman vs. Gertrud Margareta Giertz

Anbytarforum

Titel: Anna Schieurman vs. Gertrud Margareta Giertz
Skrivet av: Kerstin Andersson skrivet 2017-04-26, 12:49
Hej!
Min Fm.mf.ff.f var guld- och silversmeden i Falun Otto Henrik Sjöberg. Frågan är: vem var min Fm.mf.ff.m? Anna Schieurman eller Gertrud Margareta Giertz?

Otto Henrik f 27.3.1699 i Lund, Skåne, † 7.3.1775 i Falun. 1:a g m Margareta Barkman f 1706, † 1729. 2:a g m Anna Schieurman i hennes 2:a gifte. Hon var änka efter guldsmeden Petter Pemer som dog i Falun 2.7.1725 . 3:e g m Gertrud Margareta Giertz f 9.11.1706 i Säter, † 12.9.1774 i Falun .

Enligt Falun I, Väster om ån sid 63 "Otto Henrik Sjöberg var född i Lund, men flyttade till Falun före 1725, då han gifte sig med Anna Schörman på Slaggen, änka efter guldsmeden Petter Pemer). Detta äktenskap blev barnlöst, så ock hans nästa med Margareta Barkman (1706-1729), men tredje hustrun Gertrud Margareta Gers (1706-1774) skänkte honom 8 barn."

Själv har jag hittat 10 barn till Otto Henrik, om jag inte har sett fel eller missat någon.
Otto f 11.8.1727 ; Anna f 6.6.1729 ; Andreas f 12.5.1731 ; Anna Margareta f 27.8.1732 ; Johan Fredrik f 25.8.1734 ; Hindric f 18.6.1736 ; Otto f 23.2.1738 ; Gustav f 7.12.1739 ; Gertrud Elisabeth f 21.11.1741 ; Gabriel f 3.6.1748 .

I födelseanteckningarna till de 6 första barnen står ingen moder namngiven. När det 7:e barnet Otto föds tyder jag det som att det står ” Guldsmed Otto Hindrik Sjöberg och dess 2: hustru Gert: Giers son på Falun föddes den 23 och christnades den 24 febr”. Den 2:a gången moderns namn står är när dottern Gertrud Elisabeth föds. Inget namn på modern när Gustav eller Gabriel föds.

Som faddrar till de 6 första barnen nämns bl.a. Rådman Eric Sjöbergs hustru, Handlanden Peter Stake (g m Elisabeth Gudmundsdotter Schieurman), Handlanden Abr: Sundblads hustru (Anna Sjöberg, Abraham och Anna fick sonen Andreas f 31.5.1724 , som sedermera gifte sig med Maria Schieurman f 9.10.1728  som är brorsdotter till Elisabeth Gudmundsdotter Schieurman), Olof Schieurman (guldsmed och förmodligen bror till Elisabeth Gudmundsdotter Schieurman), hustru Regina Sjöberg, Herr Erick Sjöberg, Herr Hans Sjöberg och hans hustru, Herr Inspector Lars Sjöberg.
När sonen Hindric (nr 6) föds nämns för första gången en familjemedlem Giertz, ”Rådman Herr Arosin och dess hustru Anna Giers”.
När sonen Otto föds 1738 nämns bland faddrarna ”Peter Stakes hustru på Slaggen” (Elisabeth Gudmundsdotter Schieurman).
När sonen Gustav föds nämns bl.a. Apotekargesäll Anders Giers.
När sonen Gabriel föds 1748 nämns bl.a. ”Anders Lidmans hustru Madam Elisabet Danielsdotter”. Anders Lidman och Elisabet Danielsdotter fick dottern Sara Elisabet Lidman f 28.7.1747  som gifte sig 10.9.1782  med Otto Henriks son Otto Sjöberg f 1738, hans 2:a äktenskap.
Faddrarna till dottern Gertrud har jag väldigt svårt att läsa.

Mina tankar är att det är Anna Schieurman som är mor till de första 6 barnen och att hon dör före 23.5.1737, vilket tidsmässigt gör det möjligt att Gertrud Margareta gift sig med Otto Henrik och fått sonen Otto. Därför skriver prästen ”och dess 2: hustru Gert: Giers” när sonen Otto f 23.2.1738. För att visa att det är en ny hustru. Men även det är ju fel, det är ju Otto Henriks 3:e hustru.

Enligt https://www.adelsvapen.com/genealogi/Pemer ” Gift 2:o 1724-02-13 med Anna Schieurmann, omtalas död 1778-07-04, i hennes 1:a gifte (gift 2:o 1726 med Otto Henrik Sjöberg)”. ”Omtalas död 1778-07-04” – i vilken originalkälla?
Om hon inte dör förrän 1778 måste Otto Henrik och Anna ha skilt sig vilket jag inte ser som troligt. Annars skulle Otto Henrik inte ha kunnat gifta om sig med Gertrud Margareta Giertz antar jag.

Om Anna Schieurman gifte sig med Otto Henrik ca 1726 kan hon ha varit mor till Otto, Anna, Andreas, Anna Margareta, Johan Fredrik och Henrik Sjöberg. Och det skulle betyda att det är hon som är min anmoder. Om inte, är det Gertrud Margareta. Men vem av dessa damer är det?

Om det finns någon som vet något om något, om Anna Schieurman, eller släkten Schieurman som jag inte kan hitta något på, om Gertrud Margareta Giertz, eller om släkten Sjöberg i Falun, skulle jag bli väldigt glad. Otto Henrik Sjöbergs far hette Hindrich Påhlsson, så Otto Henrik måste ha antagit efternamnet Sjöberg när han kom till Falun, antar jag. Kanske var han släkt på något sätt med Sjöbergarna där.

Eftersom min starka sida inte är att tyda gamla handskrifter ber jag om ursäkt för ev. feltolkningar och missar. Mina källor är kyrkböcker från Falu Kristine, Säter, Lunds Domkyrkoförsamling, "Falun I Väster om ån" av Karl Erik Forsslund s. 63.

Hoppas det finns någon ”där ute” som vet något eller kan tipsa om något.

Mvh Kerstin Andersson