NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-04-25, 13:30

I denna diskussion om Blomfeldts har vi haft uppe Hans Floor som eventuellt en tänkbar faderskandidat till syskonen Blomfeldt. Hans Floor kan nu avföras som faderskandidat, dels dog han 1687 och hans barn nämns i testamentet. Hans hustru Anna Hartwich är halvsyster med skepparen Hans Holst, f. ca 1676. Deras mor heter Magdalena Hartwich. På nätet har jag sett att bokhållare vid Löfsta bruk, senare boende i Gävle, Marcus Holst, har en far som heter Hans. Det har jag själv inte kollat upp. Dock är Holst ett vanligt namn


Johan Henrik Blomfeldt nämns ädle och manhaftig vid sonen Johan Jakob Blomfeldts födelse 1712 i Ör. Det som gör mig lite fundersam är att han visserligen nämns ädle men med ordet manhaftig efter, vilket väl skrevs om en ärlig, riktig person av folket


Här är Hans Floors bouppteckning där hans barn nämns


Testamente efter bagaren Hans Floor1687 i Stockholm
Till delning och rätt för hans änka, hustru Anna Hartwich, och salig mannens barn ur förra giftet, samt nuvarande giftet
1. Anna Margareta Floor, 14 år
2. Mathias Floor, 12 år
Båda barnen stannar hos sin styvmor
I nuvarande gifte
3. Magdalena Floor, 8 år
Närvarande är också änkans svåger Christian Boye, kollega vid Tyska skolan ( gift med Anna Hartwichs syster Magdalena Hartwich, som i sitt första gifte var gift Kiöpke )

Källa:
Stockholm rådhusrätt och magistrat FIA: 39 1687, bild 3990 / sid 376