NULL Skriv ut sidan - SV: Maria Gofin i Österåker

Anbytarforum

Titel: SV: Maria Gofin i Österåker
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2017-04-23, 19:23
Hej Curt!

Inte helt lätt att få grepp om den här damen, Maria Gofin. Jag har ägnat ett antal timmar åt henne. Det här är vad jag kommit fram till.

Med sin make får hon ett antal barn i Österåker, Anders f 1767, Anna Stina f 1769, David f 1771, Johanna f 1775, Jacob f 1778 och Maria f 1781. Därmed kan hon knappast vara född 1733, för då skulle hon vara 48 år när sista barnet föds, vilket är mindre troligt. Familjen har även sonen Jean Gabriel f 1764, troligen strax innan man flyttar in till Österåker. Vid barnens dop anges familjens bostadsort i födelseboken, vilket gör att man kan följa familjen vid deras flyttningar inom Österåker i husförhörslängderna. Det ges varierande uppgifter om Marias födelseår, men i hfl AI:5b preciseras datum till 29/9 1738. Först i senare hfl anges födelseförsamling Dannemora. Men i födelsebok för Dannemora finns hon inte med, även om man söker under en längre tidsperiod. Hon är alltså inte född i Dannemora utan troligen i någon närliggande församling.

Jag har sökt i min egen databas över släkten Goffin och hittat en kandidat, som mycket väl kan vara den sökta. Hon heter Maria och är född 27/8 1738 i Film socken som dotter till räckarmästaren Mårten Goffin och dennes hustru Johanna Blanck. Denna Maria medföljer sin föräldrar vid flytten 1740 från Österby bruk till Wattholma bruk i Lena socken. När föräldrarna flyttar upp till Iggesunds bruk 1760 följer Maria inte med. Vart hon tar vägen har jag inte lyckats klara ut, kanske tar hon tjänst i Stockholm och träffar sin blivande make där? Troligen tappar hon helt kontakten med sina syskon, eftersom inga Goffin förekommer som dopvittnen åt hennes barn i Österåker.

När fadern dör 26/10 1769 anger dödboken, att fyra söner och två döttrar efterlever. Maria är helt säkert den ena dottern.

När modern avlider 6/3 1795 i Njutånger uppger personalierna, att arvingarna utgörs av fyra söner men att alla döttrar är avlidna, vilket alltså inte stämmer, om vi hittat rätt Maria. Hon dör ju först 1808.

För skomakaren Anders Hessling stämmer födelsedata med uppgifterna i Österåker hfl. Han är född i Värmdö socken 29/12 1731 som son till krögaren Anders Andersson och dennes hustru Karin(Cajsa) Olsdotter. Hon avlider 1768 på Rutensberg i Österåker i en uppgiven ålder av 78 år.