NULL Skriv ut sidan - Livgrenadjär i fransk fångenskap

Anbytarforum

Titel: Livgrenadjär i fransk fångenskap
Skrivet av: Madeleine Endre skrivet 2017-04-23, 14:11
Hej,


Jag är på jakt efter information om hautboisten Carl Zetterlund. Han föddes den 3 november 1777 på Ekholms ägor i Landeryds socken. Först hittade jag honom i Första Livgrenjadärkompaniet (Stångebro kompani/första majorens kompani) som soldat nr 35 för Tift. Enligt Centrala Soldatregistret ska han ha tagit värvning år 1810 men enligt mönsterrullan blir avskedad redan år 1815 då han ansågs sjuk och svag.


Men när jag sedan läste hans dödsnotis (han avlider den 29 maj 1847 på Tolfors ägor, Kärna) så stod det att han varit fem år i fransk fångenskap och när jag läst på så förstod jag att soldater ur både första och andra livgrenjadärregementet varit i fransk fångenskap från 1806. Jag har försökt hitta detta i mönsterrullorna då jag förstod att det skulle finnas listor över återvändande soldater från år 1810. Jag har tyvärr helt gått bet då jag inte hittar de listor som skulle finnas, vare sig via Arkiv Digital och Svar. Vilken rulla är det jag ska leta i för att hitta informationen om Carl Zetterlund och fångenskapen i Frankrike?


Hälsningar


Madeleine