NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Jakobsson i Brändön

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Jakobsson i Brändön
Skrivet av: Greger Lindberg skrivet 2017-04-20, 14:15

Tack Leif! Bitarna faller på plats.


Karin Persdotter är alltså gift med Abraham Larsson i Brändön 1' från ca 1687 och i ung. tio år. När han dör finns i vart fall två levande barn, Anna född c 1690 (enl Palmgren- Soldatrotar i Brändön) o Per död 9 Jan 1707. När Abraham dör gifter Karin om sig med Lars Jakobsson ganska omgående.


Att yngre söner utan gård tar sig upp i samhället genom att gifta sig med en, ofta äldre, änka är ju inget ovanligt. men då slår man sig också ner på den gården. Den enda anledning jag kan se till att man inte gör det är att maken redan har en gård, eller att han tar över sin fars när han gifter sig. Den gården skulle alltså vara Brändön 8'. Och då borde Lars Jakobsson vara son till Jakob Johansson på Brändön 8'. Vem skulle han annars vara?


Jakob Johansson är född i mitten på 1650-talet om man ska tro hans dödsnotis 6 Sep 1752. Hans hustru Karin Nilsdotter också, om man ska tro hennes, men det ska man inte. Yngste sonen, Erik är född ca 1703 eller 5. Men de har sonen Lars också född 1702. Två Lars?


Jag har inga bevis för denna teori, men jag tror alltså att Lars Jakobsson är son till Jakob Johansson och en tidigare hustru. Är Jakob född på 1650-talet finns det gott om plats för en sådan. Lars bör vara född någon gång på 1670-talet eller tidigare. Och är uppgiften om att Jakob Johansson är son till Johan Larsson riktig (Olle Malmsten) så är namnet Lars tillräckligt viktigt.


Jag har i vart fall inget som talar emot det släktskapet. Återstår kanske att bevisa. Och hur Nils Jönsson passar in i ekvationen vet jag inte heller. Men finns det bevis mot (eller för) tar jag förstås tacksamt emot dem. Eller bättre teorier för den delen.