NULL Skriv ut sidan - SV: Säterbo (U) C:1 (1708-1758) Bild 98

Anbytarforum

Titel: SV: Säterbo (U) C:1 (1708-1758) Bild 98
Skrivet av: Lottis Hörting skrivet 2017-04-18, 14:56
Men :D Ååh, tack både Siv och Maud, vilken fantastiskt fin information, jag är överlycklig för er hjälp med detta!! :-* Så roligt att kunna följa moderslinjen så långt bakåt!!!  :D
Mitt MtDNA är U4a2a, så det är en ovanlig sort.

Siv, min anmoder Eva Christina Lahlin gifte sig till Sala. Hennes makes efternamn var Gustaf Elfström (inte Ekström) och han var i första hand en erkänt duktigt guld- och silversmed och blev nog senare även rådman tror jag. Det som står i notisen från Herdeminnet är inte helt korrekt och jag undrar om man skall informera om det någonstans , eller låta det vara? Jag bifogar ett utdrag från dödsboken där hans efternamn står .

Hur gör man  när man hittar information som kan vara missledande för framtida forskare?  Ser man bara till att det blir rätt i sina egna papper?  Just detta är nog obetydligt, kanske inte ens de som forskar på guldsmeder bryr sig om det,  men jag menar hur brukar man göra, rent generellt?  :)

Jag är så tacksam för er hjälp. Att det fanns så mycket att tillgå är verkligen roligt!  Alla syskonen i Säterbo också, så bra! :)