NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-04-12, 18:53

Längre bak i tråden finns Anna Salina, kyrkoherdens ( Johan Henrik Schaeffer ) svärmor, som vittne i Gävle 1695 till när Kasper Fredrik Blomfeldts, militärkompis/vän Johan Holst döps. Det finns längre bak i tråden när Johan Holsts far Marcus Holst, dog 1725, ett testamente eller tillägg till testamentet som Marcus Holsts änka Judit Cambou gör, i skulderna är det en summa pengar inbetalda till en släkting ( med frågetecken släkting ) som heter Kapten Kasper Fredrik ( inget efter namn nämnt ) Man kan undra om denna Kapten Kasper Fredrik är identisk med Kasper Fredrik Blomfeldt? Hur denna Anna Salina är släkt med Balzar Salinus änka, Anna Salina, född Rosenack, det vet jag inte, men jag antar att de är släkt på något vis. Återigen hamnar man i släkten Springer och ståndsmässigt känns det som rätt miljö för Blomfeldts


Direktören Balzar Salins avlidna maka, Anna Salinus Rosenack, död 1695, hennes arvingar är brorsdottern Maria Magdalena Rosenack, gift med apotekare Gotlieb Tickilii? samt fyra systerbarn, Ertmann Wendel, Hans Wendel, Christian Wendel och Hedwig Wendel, de bor i Berlin. Baltzar Salinus har en eventuell syster Beata Salina, gift med Ehrboren välbördige, inspektör vid kungliga kammarkollegie arkivet, Christopher Springer

Beata Salina och Christopher Springer har en dotter som bor i Riga, Christina Springer, gift med bokhållare Johan Jakobsson ( detta testamente är från 1669, så det är troligtvis inte aktuellt i samband med syskonen Blomfeldt )


Bara lite tankar, och i släkten Springer finns namnet Charlotta med, men ett namn som lyser med sin frånvaro är Ottiliana, det har jag inte stött på alls, troligtvis är de av Buddenbrock-släkt som det har diskuterats om här innan


Källa:
Stockholm rådhusrätt och magistrat, FIA:51, 1695, bild 1630 / sid 747
Stockholm rådhusrätt och magistrat, FIA, 1669, bild 4310 / sid 831