NULL Skriv ut sidan - SV: Arvid Bengtsson Västra Berga född 1703 ?

Anbytarforum

Titel: SV: Arvid Bengtsson Västra Berga född 1703 ?
Skrivet av: Rolf Berntzen skrivet 2017-04-12, 10:32
Hej Kenneth.
Tack för ditt omfattande svar. Möjligen att vi skall ta frågan en gång till.
Allt enligt domboken 1731 vårtinget paragraf 7. Som finns i Gunnar Almqvist bok ,"Sammandrag av Fryksdals härads domböcker 1726-1740".
- Det är alltså drägen Arvid Bengtsson i Västra Berga som har  ett förhållande med den "ogifta Karin Hallstensdotter i Gullsby" 1730 som leder till att en dotter Getrud födds den 24.12.1730. De två ställs inför Fryksdals härad vårtinget 1731 (7) och då de "avlat barn i lönskaläge" -"bötar för frändsämjospjäll vardera 80 d smt".
1. Frågan gäller ingen annan än Arvid med en fader som har namnet Bengt. Arvid är född 6.9.1703 står helt klart och då far Bengt.
2. Karin är hans syskonbarn. Då letar jag efter vem detta syskon till Arvid är .
3. Karin kommer från Gullsby i Lysvik och inget annat.
4. Uppenbarligen heter Karins fader Halsten. Men han behöver inte vara broder till Arvid.

Vad händer med Karin och barnet är det som jag söker. Vad som händer Arvid vet jag. Han flyr över gränsen till Norge och finns med i en förteckning för Akershus fästning. Gifter sig med en Annika Eriksdatter. Är upphovet till Arvetopet Hokaasen. Får en son Erik Arvesen 1745. I Norge ändrar han namn till Arve Bentsen, men det är inge tvivel om att detta är samma Arvid för i anteckningar står att han kommer från Lysvik i Värmland.