NULL Skriv ut sidan - SV: Strategi för DNA-tester?

Anbytarforum

Titel: SV: Strategi för DNA-tester?
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2017-04-05, 21:04
Bra frågor. Här kommer några alltför slarvigt nedskrivna och högst personliga reflektioner.

Varför Y-111 på mig själv och inte på min far?
Smaksak egentligen. Men du är ju du helt säkert och i genomsnitt så har väl inte riktigt alla den far de tror sig ha. Därför kan det väl vara klokt att först jämföra sitt egen Family-Finder-resultat med en släktings Family-Finder-resultat innan man börjar köpa y-/mt-tester just för denna släkting. Men som som sagt, egentligen en smaksam.

Varför mtFullSequence på mig själv och inte på min mor? Spelar detta någon roll eller är det valfritt?
Smaksak även här. Men samma resonemang här som precis ovan kan väl föras.

Varför FamilyFinder på mig själv om jag har tagit det testet på båda mina föräldrar?
Se ovan.
Men visst, du har definitivt en poäng. Jag skulle nog som du är inne på att börja med att Family-finder-testa föräldrarna.

Är det inte så att allt mitt autosomala DNA också bärs av mina föräldrar (men inte det omvända)? Kommer ett test av mig verkligen tillföra någon information?
Sant som du säger.
Men samma resonemang här som ovan. Vissa i FTDNA:s databas, förmodligen inte många men ändå, lär väl ha funnit att de har andra föräldrar efter eget & de ursprungliga föräldrarnas test (adoption, "Non-paternity event" etc.). Kanske lite som att kasta pengarna i sjön men gillar man "safe-play" så...

Varför FamilyFinder på min morbror om jag har tagit det på min mor?
Jag förstår i och för sig att det skiljer en del mellan min mor och hennes bror men är det så mycket att jag kan ha någon nytta av det?
Samma resonemang som tidigare.
Men, utöver detta har din morbror fått genvarianter från din morfar och mormor som din mor inte har fått (och vice versa). Ju fler barn till din morfar och mormor du testar desto mer komplett blir din dna-bild av just din morfar och mormor om detta är av intresse.

I så fall borde jag alltså göra autosomala tester på samtliga mina föräldrars levande syskon? (Min far har en bror och min mor har, förutom sin bror, två systrar.)
Personligen tycker jag det men som sagt tycke och smak är ju högst olika...

Hoppas du får fler synpunkter. Annars får du väl googla och försöka hitta personliga reflektioner från den stora mängd amerikaner som testat sig.