NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-04-05, 10:24


Forts på föregående inlägg


Först och främst vill jag tacka dig, Berit, för dina fina uppgifter. De kan vara guld värda. Dock har jag gått igenom dem innan men de bör studeras om igen, det kan vara något bra med dem som kan föra denna utredningen om syskonen Blomfeldts ursprung framåt


Sadelmakare Tobias Renner, gift 1. med Jeska Henriksdotter Blom, gift 2. med Anna Persdotter Korne. Enligt ett testamente efter Auda Renner, död 1711, så framgår det att Tobias Renners samtliga barn är hennes arvingar, hennes syskonbarn, samt att hon har ett syskonbarn på mödernet, pigan Maria Falck, skräddardotter ifrån Norrköping, så har Auda Renner en halvbrors son som arvinge, skomakargesäll Mattias Örn...Auda Renners make var sobelfärgare Jonas Håkansson ( Stockholm rådhusrätt och magistrat, år 1711, del 2, sid 499 )


Sadelmakare Tobias Renners dotter, Beata Renner, var gift 1. med Herr magister Johan Biörk, gift 2. med handelsman Paul Paulsson Kiöpke ( namnet Kiöpke hade ju Kasper Fredrik Blomfeldt anknytning till på något sätt, förekom troligtvis som vittne vid dop )
( Källa: Bouppteckningsregistret, 1726 sid 1582 )


På tal om Böös, ( namnet förekommer i syskonen Blomfeldts krets ) så hittade jag denna vigsel i Stockholm Jakob och Johannes, CIa: 11, 1690-1698, bild 1970 / sid 192. Petter Andersson Böös och hustru Brita Gummundsdotter lystes det för, de vigdes 20 oktober 1696, intyg ges av brudgummens far Kapten? vid artilleriet, Anders Olufsson Böös

Släktförhållandena mellan bokhållare Jacob Lind, hustru Anna Blom och Maria Jönsdotter Snarsvend, är för mig okända. Följer man testamenten så har Jakob Eriksson Lind, varit gift två gånger. Hans två hustru, 1. Karin Hansdotter? ( står Andersdotter i bouppteckningsregistret, men det namn som står i testamentet är Hansdotter eller Jansdotter, osäker på vilket ) och hustru Christina Remmer ( ska vara Remmer och inte Renner, kan också kallas Reimer ). Hustru Christina Remmer avlider 1724, då har Jacob Eriksson Lind titeln bokhållare, i Christina Remmers testamente 1724 står det antecknat också att Jacob har en bror som heter Abraham. I testamentet 1698 har Jacob Eriksson Lind titeln uppbördsskrivare. I detta testamente 1689 har han 3 stycken små barn, 2 av dem nämns inte med namn, en dotter heter Catharina Jakobsdotter ( här kan t ex Helena Jacobsdotter ha sin släkt, mamma till hustru Anna Blom som ärver Maria Jönsdotter Snarsvend ), troligtvis är Jacob Eriksson Lind son till mätaren Erik Hansson Lind, och mätare Erik Lind förekom som vittne till Henrik Mårtensson Blom och hustru Helena Jakobsdotters barn. Det är troliga släktförhållanden endast då jag inte har undersökt släkten Lind något närmare ( FIA: 93, 1724, bild 6460 / sid 571, FIA 1689, bild 11930 / sid 1169, Bouppteckningsregistret år 1698, sid 1287 )



Testamente efter välboren bokhållare Jakob Eriksson Linds hustru Christina Remmer år 1724 i Strockholm
Till delning och rätt mellan mannen och Christina Remmers barn ur förra giftet med salig hattmakare Christopher Hielmer
1. Johan Hielmer, reste år 1700 med Göteborgska regementet, sen dess hade han inte hörts av. De vet inte om han lever eller är död
2. Avlidna hattmakaren i Nora stad, Abraham Hielmers dotter, de vet inte om hon lever eller är död
3. Hatt makargesäll Christopher Hielmer, reste till Berlin för 40 år sedan
4. Serganten under kapten Wirgins kompani, Jacob Hielmer, som år 1704 reste till Reval
5. Adjunkt vid Sjögattsregementet, David Hielmer
De har en gård i södra förstaden och på Stora Badstugugatan, i kvarteret över kyrkan, samt en gård till snett över hörnet på samma gata, samt ytterligare en gård på Lilla Badstugugatan
Stockholm rådhusrätt och magistrat, FIA: 93 1724, bild 6460 / sid 570




Jag blir lite fundersam på Johan Blom gift med Eleonora Pfeiff, livländare, flyttade senare till Finland och Johan Henrik Blomfeldt, stavas Blomfält vid Johan Jacob Blomfeldts födelse 1712 i Ör. Eleonora Pfeiffs faster Elisabeth Pfeiff, som är vittne vid Johan Jacob Blomfeldts dop 1712 i Ör. Kan det vara så att de båda Blom resp Blomfeldts kände varandra? Johan Blom verkar till att vara en man av börd. Dock är jag tveksam till om Johan Henrik Blomfält är av börd? Han anges vid sonens födelse som Ädle och Manhaftige Johan Henrik Blomfält. Ordet manhaftig skrevs väl förr om det var en hederlig man av folket, dock står det ädel och hustrun kom från en högreståndsfamilj, adelsfamilj. Lite svårt också med Pfeiff då det verkar till att vara två olika släkter, dels Pfeiff och Feiff, som stavades väldigt olika i kyrkböckerna, själv ej insatt i släkterna Pfeiff / Feiff