NULL Skriv ut sidan - SV: Strategi för DNA-tester?

Anbytarforum

Titel: SV: Strategi för DNA-tester?
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2017-04-04, 17:25
Hej Mats!

Det första du bör fråga dig själv är vad du väntar dig att få ut av ditt DNA-test.

Varken Y-DNA eller mtDNA är till någon nämnvärd hjälp som komplement till traditionell släktforskning - om det inte gäller att identifiera en okänd far eller (mera ovanligt) en okänd mor och du har dels en trolig kandidat, dels också möjlighet att testa en lämplig känd ättling till denna kandidat.

Eftersom Y-DNA och mtDNA ärvts bara på raka fädernet resp raka mödernet ger de i motsats till autosomalt DNA information om bara en liten bråkdel av våra förfäder, och de kopplingar till andra testade personer vi skulle vilja få fram går förstås oftast via gemensamma förfäder för 1000-tals år sedan. Att identifiera en gemensam förfader via Y-DNA eller mtDNA är som att vinna högsta vinsten i ett lotteri.

Jag har tagit mtFullSequence och Y67 för ungefär fyra år sedan. Det förstnämnda testet har hittills givit mig 71 träffar, varav 27 med det genetiska avståndet 0 - alltså så nära släktingar som mtDNA-testet i mitt fall kan detektera. Ingen av dem har gått att genom s k pappersforskning knyta till min moderslinje.

Y-DNA-testet har givit en (1) träff på nivån 67 markörer, en man i Finland med det genetiska avståndet 7 - d v s antalet mutationer som skiljer oss åt. Utsikten att kunna hitta kopplingen mellan oss är alltså minimal, och chansen att han skulle vara nyckeln till min okände farfarsfars identitet är nästan obefintlig.

De enda DNA-test som har någon mera allmän relevans i släktforskningssammanhang är alltså de autosomala, i första hand FTDNA:s FamilyFinder. Men också det har stora brister. För att kunna tillgodogöra sig resultaten bör man ha en relativt omfattande traditionell släktforskning som referensmaterial, och om du redan har koll på alla dina tremänningar har du inte mycket att hämta. Sannolikheten att dina hittills oidentifierade fyr- och femmänningar etc ska dyka upp på träfflistorna från ditt FF-test minskar kraftigt för varje generation bakåt. Dels är det fortfarande mycket få av dina släktingar som testat sig, dels faller de gemensamma DNA-strängarna snabbt under de gränsvärden för släktskap som FTDNA satt upp.

Men visst tycker jag att du "för skojs skull" ska ta ett DNA-test eller flera. Utvecklingen går snabbt framåt, och du kommer säkert att ha glädje och förhoppningsvis längre fram också nytta av dina lärdomar. Den erfarenhet som de flesta nu gör är dock att genealogiska DNA-test väcker betydligt flera frågor än de besvarar.

Hälsningar
Hans Olof