NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-04-04, 15:10

I ett sista försök att hitta Blomfeldts ursprung så skrev jag av detta testamentet, men det blev ingen napp där heller. Möjligtvis är Maria Jönsdotter Snarsvend släkt med Henrik Mårtensson Bloms hustru Helena Jakobsdotter. Sen kan man undra om Henrik Mårtensson Blom har varit gift innan med en hustru Helena Arffwidsdotter, för 1678 gifter sig Henrik Mårtensson, som arbetar inom det lovliga linämbetet med Helena Arffwidsdotter ( Inget namn Blom på Henrik Mårtensson, men det har jag sett har utlämnats i ett flertal fall innan )...Likaså så är ju namnet Lind som bokhållare Jacob Lind heter, ett bekant namn i Kasper Fredrik Blomfeldts kretsar.....Sadelmakare Tobias Renner bor på Norrmalm i Jakob och Johannes församling....Så det är näst intill en omöjlighet att få tag i livländaren Kasper Fredrik Blomfeldt ursprung



Maria Jönsdotter Snarsvend har ett kort testamente. I Stockholm Jakob och Johannes kyrkböcker har jag sett att hennes far är båtsman, Jöns Snar Swend och att hennes mor heter Rachel i förnamn


Maria Jönsdotter Snarsvend avlider påsken 1719. Då är det inventarium för delning och rätt mellan hennes två syskonbarn


1. Bokhållaren herr Jacob Lind


2. Hustru Anna Blom, gift med kassören vid sockerbruket Jurgen Wendt.

( egen anm. Anna Blom är Anna Henriksdotter Blom, dotter till lärftkrämare Henrik Mårtensson Blom och hans hustru Helena Jakobsdotter  )

Stockholm rådhusrätt och magistrat FIA: 92 1724 bild 3820 / sid 373