NULL Skriv ut sidan - SV: Blomfelt

Anbytarforum

Titel: SV: Blomfelt
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2017-04-03, 14:04

Hej.


Det var ett bra tag sedan vi skrev här. Jag har läst Eva Christina Appelgrens testamente, hennes systerson Johan Jakob Blomfeldt. f 1712 i Ör, ärvde säteriet Ludgonäs av mostern. Vad jag även tycker var roligt att se i testamentet är Johan Jakob Blomfeldts sköldevapen när de signerade testamentet. Tre uppväxande blommor och det är väl detta vapnet som även Kasper Fredrik Blomfeldt förde.


Annika ovan, den Sofia Jung du har hittat blev senare Samuel Blomfeldts svärmor ( men hon var död när hennes dotter Margareta Friedrich blev fru Blomfeldt, men hade hon varit i livet så skulle hon ha varit en svärmor till Samuel )


Likaså var det intressant att läsa Fröken Eva Christina Appelgrens testamente. Där ges en ingående beskrivning av säteriet Ludgonäs, jag bifogar här en liten förkortad version av säteriet och testamentet


Under dess storhetstid så kan man ana att det var ett stort levande säteri


Beskrivning av Ludgonäs:


Ett 3 våningar högt sterbhus som till murar och tak är alldeles förfallet, så att ingen kan bo där längre. Till höger om huset är det byggnader med portlider, inkörsport, spannmålsbod och en liten stuga med bodrum. Till vänster om huvudbyggnaden så finns en liten träbyggnad som tjänstefolket brukat, men som nu inte går att använda


Fler hus finns såsom stall, torkbastu och smedja. Ytterligare en stuga med 4 styck kammare. De husen är nu 1764 obrukbara


Ladugården är i bättre skick, har bra väggar och tak. Ludgonäs säteri hade under sig 19 styck större eller mindre torp. Torpen utgör tillsammans 988 dagsverken årligen, men räknas som svaga pga att det är så mager sandjord


I testamentet framgår också att hon har varit sjuk och sängliggande i många år


Eva Christina Appelgren ägde ett flertal gårdar och säteri


Hon skänkte fjärdedelshemmet Bisiö till Herr lagman hovrättsrådet Johan Jussler Jerslau?


Halva hemmanet Öhn skänkte hon till kontrollören Lundbergs hustru Maria Elisabeth Costera


Hon skänkte även saker till Johan Jakob Blomfeldts dotter, fröken Mariana Blomfeldt, som hade varit på Ludgonäs sen barnsben


Med vänlig hälsning Carina



Källa: Adelns bouppteckningar, Svea Hovrätt EIXb : 77, 1674, bild 1540