NULL Skriv ut sidan - Elin Larsdotter Wennerberg?

Anbytarforum

Titel: Elin Larsdotter Wennerberg?
Skrivet av: Svante Karlsson skrivet 2017-03-29, 23:55
Hej. Hoppas nu jag publicerar rätt. Jag är nämligen ny här på forumet. Jag söker förfäder till en viss Elin Larsdotter Wennerberg.

Hon var gift flera gånger

Erik Svensson Finngård (Vassända)
–1717
Nils Andersson Kullman (fr Vänersnäs)
–1730
Anders Hallberg (fr Vänersborg)
1722–1784

Om vi följer Olga Dahl så heter Elins föräldrar Ingrid Påfvelsdotter Fintzler och Lars Jonsson
[Olga Dahl: Göteborgs tomtägare 1637-1807] Lars Jonsson och hans tre barn, sonen Anders Larsson samt döttrarna Kerstin och Elin, alla omyndiga. Deras avlidna mor hette Ingrid Påfvelsdotter (Fintzler). I boet fanns ej ringaste tillgång. Barnens morbroder Anders Påfvelsson hade skänkt dem hälften i den gård de nu bebodde. 1726 förordnades segelmakaren Anders Larsson Wennerberg, som då var gift och boende i Göteborg, till förmyndare för sin syster Elin Larsdotter att jämte fadern klockaren i Vänersborg välförståndige Lars Jonsson tillse hennes bästa, eftersom å mödernesidan ingen var i livet. – Klockaren Lars Jonsson, vars andra hustru hette Annika Larsdotter, var död i februari 1734. En son i det andra äktenskapet var Nils, som föddes 12.4.1711

men när jag sedan kollar på Olga Dahls dotter inlägg [http://forum.genealogi.se/index.php?topic=71911.0] så står:

”fm f 
Lars Bengtsson i Degeberg 
Barn:
Anders Larsson Wennerberg. segelmakare. 
Elin Larsdotter Wennerberg. Död före 1766. (Se II:2, s ). 
Olof Larsson Wennerberg. kämnär i Göteborg. Döpt 1693-02-03.”

Nu undrar jag: cirkulerar det två Elin Larsdotter Wennerberg eller är jag bara förvirrad? För att försvåra ytterligare är kyrkoböckerna för Vänersborg delvis ofullständiga vid den aktuella tiden

förhoppningsfull
Svante