NULL Skriv ut sidan - Sandelius i Vårdnäs

Anbytarforum

Titel: Sandelius i Vårdnäs
Skrivet av: Per Filipsson skrivet 2017-03-28, 15:30
Hejsan.
Jag har lite svårt att sålla bland personer inom Sandeliussläkten i Vårdnäs. Jag har en koppling till Hans Persson Sandelius, Hemmansägare, brukare och riksdagsman 1749-1832. Född i Svartmåla By. Hans pappa anges till Petter Larsson Sandelius död 1757 i Sandebo, Vårdnäs och mamma Christina Åberg (Jonasdotter). I dödsboken anges han ha blivit 45 år, vilket skulle sätta hans födelseår till 1712. Men här förekommer olika källor som jag skulle behöva hjälp med:

1712  finns 3 st Peer Larsson födda i Vårdnäs; i Dänskebo, Vasstorp(?) & Stockholmstorpet. Däremot 1710 föds en Peer Larsson i Sandebo. Där bor också en tidigare generation Sandelius, Lars Persson Sandelius (ca 1670-1747). Så jag klurar på om det är pappan förstås. Han är lättare att forska på sedan, det finns åtskilliga barn och även hans fru Margareta Jönsdotter Sparf finns många källor på. En invändning mot den Sandeliustolkningen är att en Anna Larsdotter föds i Sandebo två veckor före ovan nämnde Peer Larsson. Så minst en av dem är rimligen inte barn till Lars Persson Sandelius. Jag skulle gärna klura ut vem som är vem. Husförhörsbok saknas, så jag kommer inte till detaljerna om familjerna där. Om någon kunde bistå att finna ut vilken Lars som är pappa till Petter Larsson Sandelius (och om det är 1710 eller 1712 som är korrekt födelseår) så vore det ytterligt hjälpsamt.