NULL Skriv ut sidan - SV: Wennersten

Anbytarforum

Titel: SV: Wennersten
Skrivet av: Karin Petersson skrivet 2017-03-25, 20:31
Hej Mikael och Kenneth


Jag har tyvärr inte så mycket om Maria. Brittas andre make Anders Larsson gifter om sig med en Ingeborg omkr 1758. Anders och Ingeborg får två barn innan Anders dör ca 1765, Maria bor hos dem. I nästa hfl är Ingeborg upptagen med de egna barnen, men Maria nämns inte.


Beträffande Lars finns egentligen inga belägg för att han är son till varken Nils eller Petter Wennersten. Men han uppges vara född 1706 och Petter har en son dom dör 1706 vid namn Lars.  Något annat finns egentligen inte som binder ihop dem. Då talar jag om den Lars som var gift med Lisa Kullberg.


Maria Olofsdotters anor känner jag inte till men jag har noterat att hon är dopvittne år Lars Wennersten och Lisa Kullbergs dotter Ulrika. Lisa är i sin tur dopvittne åt Marias son Anders. Kanske är Lars och Maria syskon. Men bevisa det....


En tänkbar kandidat som far till din Johan skulle kunna vara Lars Wennerstens son Gösta,född 1739. (Karlstad sf AI:3 s 23). (Hittar inte i fb). En fältskärargesäll Gustav W är vittne vid systern Elisabeths bröllop i Stockholm 1762. (Hon gifter sig med Olaus Hesselstedt).




Torbjörn Wennersten dör redan 1749  men han har några barn som mycket väl kan få egna barn 1766, t.ex.:
Kajsa / Katarina f 1742 (hon lever i Sanna, Karlstad lf 1763)
Gustav f 1743. Utfl 1758 fr St Vänsberg i Grava
Didrik/Erik f 1745. Levde hos rådmannen Johan Åberg i Karlstad 1762


Nu har jag rabblat en hel del namn. Kanske är det någon av dessa som är din Johan, men vilka källor ska man använda för att få veta mer?