NULL Skriv ut sidan - SV: Horn

Anbytarforum

Titel: SV: Horn
Skrivet av: Magnus Bjuhr skrivet 2017-03-24, 14:28
Hej Paul

Kul att flera har forskat  på samma  personer!
Svaret dröjde lite för jag var tvungen att rita ett släktträd för att förstå hur alla hänger ihop.
Det verkar finnas två samtida Anders Andersson med en son Gustaf. Dessutom dör båda dessa Gustaf 1835, så jag ville vara säker på att jag inte har tagit fel.

Jag tror inte att den Anders Andersson i Mjöla som dör 1810 är släkt med våra anfäder som vi berört här.
Däremot står han som god man vid bou för Hans Andersson som dör 1771 (son till Anders Hansson).

Sedan hittade jag även Bou för Nils Gustafsson d.1795. (Han är son till Gustaf Andersson d.1781).
Han verkar bara ha haft ett barn en dotter Kierstin g.m. Nils Nilsson och de var boende alla tre i Mjöla (mtl 1784).

I mtl 1785 Mjöla finns även Anders Hansson (sonson till Anders Hansson d.1748).
1785 finns även Gustaf Andersson med under Mjöla men med anmärkning "i Hällefors". Detta borde vara min anfader som dör 1835 i Östentorp och innan han flyttade Toretorp.
Om detta stämmer så var det två kusiner och en syssling som bodde i Mjöla 1785.


Peter, det känns som om du har gjort en gedigen forskning runt dessa personer så jag vet inte om jag ska ge mig in i detta mer då jag är rätt så ny på att använda mig av mtl/bou.

Jag kollade dock lite mer på Tomas. Jag ser att det finns en del bou för plausibla syskon till Maria (rätt tid och plats). Tomas verkar ha varit riktigt ovanligt i dessa trakter,
Började även leta lite i GMR men där är det lite svårare att hitta rätt ställe att leta på, när man inte vet vilket regemente/kompani som det skulle kunna gälla.
Har du sökt i GMR?
I soldatregistret finns iaf ingen som matchar.

Mvh/
   Magnus