NULL Skriv ut sidan - SV: Horn

Anbytarforum

Titel: SV: Horn
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2017-03-22, 18:09

Hej,
Nu är ni inne på en av mina släktgrenar, där jag tidigare efterlyst andra forskares eventuella rön.
Min anmoder Annika (Anna) Gustafsdotter dog i Rosendal, Horn 10/12 1769 och efterlämnade sin make Jöns Olofsson (som dog i Norjet, Horn 1793.
Annika/Anna Gustafsdotter var dotter till Gustaf Andersson och Maria Tomasdotter. När Gustaf Andersson avled 1781 i Mjöla, Horn noteras i hans bouppteckning (1782:713)  tre söner: Per, Nils och Anders samt sju döttrar: Kerstin, Anna (död), Greta, Inger(?), Maja, Catharina och Elisabetta.
Idogt sökande i mantalslängder och domböcker har lett till att Gustaf Andersson var son till Anders Hansson som dog i Mjöla 1748 samt Ingrid Gustafsdotter född i Mjöla.
Ingrid Gustafsdotter förefaller vara dotter till Gustaf Larsson och Karin Carlsdotter, som förekommer i Mjöla på 1660-talet. Jag misstänker att Karin Carlsdotter var dotter till Carl Carlsson och Ingiäl Henningsdotter som var skrivna i Mjöla tidigare under 1600-talet. Då skulle Ingiäl Henningsdotter kunna vara dotter till den Henning som nämns i längderna.
Jag har försökt reda ut Anders Hanssons bakgrund när han dyker upp i Mjöla i början av 1700-talet. Han hade en bror Påvel Hansson vars dotter Margareta Påvelsdotter förekommer i ett lägesmål 1708 där hennes farbror Anders Hansson ingriper. Anders Hansson står tidvis som brukare av Åby kvarn.
Vore också trevligt att reda ut Gustaf Anderssons hustru Maria Tomasdotters bakgrund. Mycket tyder på att hon kom från Rosendal och just i Rosendal finns en Tomas noterad i mantalslängden 1709 - bara det året. Kan det vara en soldat som strök med i kriget?
Jag har just nu inte tillgång till alla anteckningar kring denna släktgren. Men detta kan kanske räcka för att någon annan ska kunna hitta mer.
Med vänlig hälsning
/Paul