NULL Skriv ut sidan - SV: FTDNA Family Finder

Anbytarforum

Titel: SV: FTDNA Family Finder
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2017-03-22, 08:56
Hans Olof,

Jag har nog samma bild som du.

FTDNA (och andra aktörer) antar nog att personer har förpersoner (=förfäder/förmödrar) som är totalt oberoende (obesläktade) med varandra, alltså personer med förpersoner som bott i urbana miljöer under lång tid och som kanske flyttat runt en hel del.

Om man vill ange potentiellt släktskap mellan testade personer så måste man utgå ifrån något och enklast är väl då att utgå just ifrån att personer (förpersoner) får (fått) barn med obesläktade.

Jag vet inte hur ett alternativ skulle se ut då graden av släktskap mellan de som skaffar barn tillsammans säkert är väldigt olika över tid och rum.
Låter både tidskrävande och dyrt kanske till och med omöjligt att få fram mer individ-specifika/populations-specifika mallar (algoritmer eller likande).

Men visst ett testföretag skulle ju kunna testa ett hundratal slumpmässigt utvalda i varje land och sedan skapa landsspecifika mallar för hur man uppskattar släktskap mellan individer. Men vad gör man då med amerikaner med en del svenska förpersoner, en del brittiska förpersoner, en del tyska förpersoner, vissa från städer, vissa från landsbygden?

Ett alternativ är givetvis att inte alls uppskatta några släktskap men då tycker nog jag att det är bättre att man gör som nu men mer förklarar att det rör sig om vissa antaganden i grund och botten som kanske inte alls är helt rimliga i vissa fall.

Hellre en enkel modell än ingen modell alls. Bäst är givetvis bättre modeller men det kan nog vara väldigt svårt att få fram. Eller?

Men jag förstår och kan dela din frustration. FTDNA:s släktskapsuppskattningar är kanske inte fel men oftast så rör det sig nog om fler avlägsna släktskap och mindre sällan om bara ett närmare släktskap.