NULL Skriv ut sidan - SV: Horn

Anbytarforum

Titel: SV: Horn
Skrivet av: Magnus Bjuhr skrivet 2017-03-22, 08:45
Tack Bo!

Oj, vilken vändning det här tog. Jag har haft stopp på Gustaf Andersson (1761-1835) i många många år och nu helt plötsligt tre generationer till.

Jag fick läsa detta flera gånger då jag blev smått förvirrad av alla snarlika namn. Så om jag förstått rätt:
Anders Hansson i Mjöla -1748
Gustaf Andersson i Rosendal
Anders Gustafsson Forshult ca1732-1798
Gustaf Andersson 1761-1835 Östantorp
Gustaf Gustafsson 1801-1883 Sandstugan

Jag börjar förstå nu hur man ska jobba sig bakåt mha mtl och bou (mm), och när jag kollade lite snabbt så verkar det inte helt omöjligt att komma ännu längre, lite beroende på vilka bou som finns förstås.


Gustaf Gustafsson  (1801-1883) fick denna son:
Gustaf Lorentz Gustafsson (sedemera livgr. Svartz) f. 1834 och boende i Holmtorpet/Svartztorp V.Eneby
Detta är min mammas fff, så det är en ganska lång faderslinje (trots Horn).

Nu blev jag än mer sugen på att försöka övertala min mammas kusin att ta ett DNA-test, för att få Y-DNA för denna linje. Kanske kan jag också verifiera den med någon av Anders Hanssons andra söner.

Tack för informationen om Ingrid också.

När det gäller Hans Andersson (son till Anders Gustafsson, Nedre Forshult och att av dopvittnena) så hittade jag i Disbyt en Hans Andersson f. 1775(1779) i Horn och som dog i Hagtorpet, Drothem 1821. Kom dit via Kvillinge 1805 men jag kan inte följa honom längre än så.

Tack för all hjälp/
   Magnus