NULL Skriv ut sidan - SV: Wennersten

Anbytarforum

Titel: SV: Wennersten
Skrivet av: Karin Petersson skrivet 2017-03-21, 21:26

Hej


Jo, jag har hållit en låg profil här i forumet men faktiskt forskat en hel del. Just kopplingen mot Skragge är intressant och jag forskade i höstas just på Wennersten i Karlstad. Hittade inte din Johan men en del annat. Det är intressant det du skriver att Brita Katarina, Torbjörn och Lars är barn till Gertrud. Håller med om Lars och Britta Katarina är belagt (se nedan)


Följande har jag i de flesta fall kunna belägga via kyrkoböcker eller mantalslängder.


Från Vänersborg flyttade bröderna (hypotes) Nils och Petter runt år 1690.
Petter gifte sig med Annika Persdotter ca 1694 då paret bor hos svärföräldrarna (mtl). Annika dör 1707 och Petter gifter om sig med Gertrud Skragge.
Barn 1:a giftet:
ett barn begr 1698
ett barn begr 1699
Maria f 1702
Dotter d 1702
Lars f 1703 d 1706
Annika f 1706
Barn 2:a giftet
Britta Katarina f 1709 d 1751 i Grava


Av Petters barn kan jag bara följa Britta till vuxen ålder. Det kan finnas fler barn eftersom kyrkböckerna brister.


Brodern Nils lever med sin hustru åtminstone mellan 1694 och 1703 i Karlstad. Därefter nämns ingen skattande hustru förrän 1712. Kanske blev han änkeman och gifte om sig eller så var hustrun sjuklig. Nils dör 1732 i Karlstad och hans hustru Karin dör 1739.
Nils har två söner Magnus och Petter. Magnus blir smed och dör 1741 på Fullnäs, Västerås-Barkarö. Magnus begravningsnotis berättar;
"Juli 19 Begrovs smeden Magnus Wennersten, om vilkens födelseår man icke hade något efterrättelse, men gissades att han var 60 år gammal. Känt är han född i Vänersborg och uppfödd i Karlstad. Fadern var skepparen Nils Månsson, modren N.Ndotter. Begav sig till smedyrket på sitt 16 år, och omsider tjänt för gesäll i Arboga, därest han ingått äktenskap,med Katarina Blyberg, med vilken han haft en son och två döttrar. För fem års tillbaka, el
1715,  blev han antagen till smed till Fullnäs gård. Varifrån han 1725 flyttade till Västerås, därest han till sitt sista förblev, undantaget att han nu på sitt sista flyttade över till sin styvson
Isak Larsson i Postberga och sin rätta dotter Kristina Wennersten Trädgårdsmästarhustru i Skultuna. Dödde och på det förstnämnda stället d 19 Juli av bröstvärk håll "


Nils andra son Petter blir kvar i Karlstad och gifter sig med Annika Skarin. De har barnen Katarina f 1724 och Maria f 1728


En sak har jag noterat under hösten då jag forskade mycket: Namnet Wennersten togs hur som helst och ibland hoppade man över någon generation. Det är en Karlstadkvinna som lyckas kalla sig Wennersten, Wennerström och Hammarström, (Wennersten var hennes svåger) under loppet av sin levnad. Vid flytten till Stockholm tog man mormors efternamn och liknande. Ogifta pigor med utomäktenskapliga barn som kallar sig Wennersten. Så det är inte lättforskat!


Hoppas att någon blev lite klokare. (Just nu skannar jag Stockholm på Wennerstenare under 1700-talet, otroligt svårforskat).


Hälsningar
Karin