NULL Skriv ut sidan - SV: Horn

Anbytarforum

Titel: SV: Horn
Skrivet av: Magnus Bjuhr skrivet 2017-03-21, 13:27
Tack Stefan!

Jag ser nu på din hemsida att vi har en gemensam anfader i Gustaf Gustafsson.   ;D
(Konstigt att jag inte fått träff på din sida när jag googlat).

Jag har försökt att titta på de referenser som du anger och jag hittar lysningen 1760 och att Anders då är boende i Rosendal och Maria i Forshults(qwarn?) båda under Wäsby, Horn.

När det gäller kyrkräkningen antar jag att den bara visar när Anders dog och var? (Jag hittar inte dessa digitaliserade för 1798).

Men var ser du kopplingen mellan Anders&Maria och deras barn?
Är detta i domböckerna? Isf undrar jag om du har någon referens?
Eller är det allas koppling till Toretorp/Andersbo?

Dessa är de barn jag misstänker de hade:
Gustaf f. 1761 (hfl)
Anders f. 1769 (hfl)
Hans
Ingrid
Elisabet 
Catrina

Så det är sonen Anders som står som huvudman för Toretorp 1794/1795 i mantalslängderna.
Betyder det att pappan Anders bodde någon annanstans eller kanske var han för gammal och skröplig, 60+ som han var.

Jag missledes länge av Anders Andersson då det finns en i Mjölna som har en son Gustaf. Men de bor dock kvar där när Gustaf ska ha bott i Toretorp (1794 enligt vigsel).

1796/1797 står Hans som huvudman för Toretorp. Kanske var det då man byggde Andersbo? Där sonen Anders och föräldrarna bodde åtminstone 1798-.

Du skriver också att Anders Gustafsson var mjölnare och bodde i Venefall. Jag kan inte se detta i mantalslängderna (har inte kollat alla år dock).
Vilka år gäller detta? Innan 1760 finns en Anders i Rosendal, men det är det enda jag hittar.

Mvh/
   Magnus