NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 maj, 2009
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 2007-12-22, 14:24
Hej Anders!
 
Läste ditt inlägg tidigare i morse. Av en slump föll mina blickar på en viss bok då jag var inne i Falkenbergs bokhandel nu på eftermiddagen. Dessa fantastiska Morupsbor! av Maj-Britt Bennheden. Och inte nog med det jag bläddrade lite i den och på sidan 371 fanns de uppgifter du citerar. Uppgifterna går tydligen tillbaka på en artikel i tidningen (vilken minns jag inte), som publicerades i samband med hennes död Hallands äldsta innvånare död. Det talades även om hennes man, en son att hon haft 11 barn samt att hon vid dödstillfället hade avkomlingar i femte led.
Bilden på Christina Caspersson autecknad finns med i boken, samt informationen att den är tecknad av systersonen Söderberg i Stockholm samt informationen att fadern (ej namngiven) deltog i slaget vid Leipzig 1813, allt tydligen taget från tidningsartikeln i samband med hennes död.  
Det är nog den tidningsartikeln du skall försöka få tag på!
Härstammar du själv från den gamla Halländskan?  
 
Morup är ju för övrigt känt för sina gamlingar, Sveriges äldste man genom tiderna Anders Engberg (1892-2003), var född i just Morup! Kanske träffade han vid något tillfälle den gamla Christina och skulle då eventuellt för några år sedan ha kunnat berätta om en person som föddes för över 200 år sen...