NULL Skriv ut sidan - SV: Angående Gertrud Larsdöttrar i Björke

Anbytarforum

Titel: SV: Angående Gertrud Larsdöttrar i Björke
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2017-03-12, 11:14
Jo - att det är släkt till Gertrud Larsdotter i N Borgebys barn - som är dopvittnen till hennes barn är ju nästan "övertydligt" ;)

Jag har f ö Maria (född beräknat runt 1721) Larsdotter som gift med Ivar Torstenssons son. Men hennes yngre syster Marit, har jag som född 1725 - men redan avliden 1741 ("14 år") - så henne kan det inte gärna vara vid dopet 1750.

Det som är mycket svårare att påvisa - är ju som tidigare framkommit - huruvida Gertrud Larsdotter med barn i Bäck, skulle höra till samma släkt !?

Därvid är det väl mest att Olof Jönsson var fadder år barn nr 2 (i första giftet) - och nu att Gertrud Larsdotter i N Borgeby var fadder till hennes sista barn (1754) ?


Eller ser du några fler "nära kopplingar" bland hennes barns dopvittnen - och Lars Olofssons familj i Ivarsbjörke ?

---

Nu dök din nya kommentar upp medan jag skrev ...

Men så väldigt "samma" vittnen är det väl inte ?
Att det är flera vittnen från Björke - för barnen i Bäck - är väl förvisso ett gott "tecken" på nära släkt/vänner ?

Men det jag funderat över - är att Lars Olofsson (och son) I Björke var vittnen till barnet fött 1752 - Hur pass vanligt var det att en morfar (eller farfar) vad dopvittne åt ett barn ?

Har väl mest sett syskon till barnets far-/morföräldrar, och i andra hand föräldrarnas egna syskon, och kanske ända in bland kusiner (när det inte var rena grannar vill säga), som deltog som dopvittnen ...