NULL Skriv ut sidan - SV: Daniel Andersson Kellman sockenskräddare från Ny socken???

Anbytarforum

Titel: SV: Daniel Andersson Kellman sockenskräddare från Ny socken???
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2017-03-10, 10:44
Disbyt är en databas som bygger på att medlemmar i föreningen DIS skickar in utdrag från sina egna databaser.
I det här fallet finns det två som har med den här Daniel Andersson Kjellman - men ingen av dessa har angivit något mer är att han skulle vara ifrån Ny (Värmland).
Denna uppgift kanske är hämtad från samma sida för Skredsvik ?
... och där skulle nog jag tolka det som 'Ny S{ocken} - eftersom man där även skrivit 'Bro S.', vilket väl måste tolkas som Bro Socken ?
(... det finns ju dessutom ett Bro i O län och ett i S län att välja på,
men eftersom Skredsvik ligger i O län, så får man väl anta att man här syftat på Bro i O ...)

Vad gäller Ny socken - så finns det ju som du naturligtvis vet, flera inom Värmland ...

Det är ju synd att bilden från lysningsboken är så suddig (hos SVAR) :-(

Jag tänker på när jag själv satt och  tittade i orginalböckerna en gång i tiden (runt 1970 ?),
på Landsarkivet i Göteborg, gällande några Värmländska socknar - för då kunde man faktiskt ibland se hur man fört pennan :-)
... vilket då kunde vara bra för tolkning av ord :-)

Om du inte kommer längre just nu, p g a att det är för svårt att tolka texten vid lysningen, så kanske du kunde ta dig till landsarkivet - och be att få titta i orginalboken ?

Frågan är om det går att hitta något i Bilagor till flyttningslängderna (H II : 1775 – 1827 ) ?
... eller bland  Bilagor till lysnings- och vigselboken (H V a : 1774 – 1794 ),
vilka serier ska finnas för Uddevalla enligt NAD.