NULL Skriv ut sidan - SV: Torsång

Anbytarforum

Titel: SV: Torsång
Skrivet av: Håkan Persson skrivet 2017-03-09, 21:35
Stort tack Leif, jag trodde att pricken över en av de sista bokstäverna skulle inneburet ett i, men där fick jag tji.

Jag är ny på detta, går precis på kurs. Några ytterligare frågor som jag vore tacksam om du kunde vägleda mig i:

Denne Erik Eriksson avled Dom 3 Adv 1748 (3:e söndagen efter 1:a advent?) och enligt dödsboken anges hans ålder till 70 år inget mer, se även bilaga ( Västra Vingåker 11076 C/4, se mitt på sidan "Erik Eriksson från Gäringestugan 70".
Jag har försökt hitta namnet Erik i Räkenskapsboken (11570 C/1 Innehåller även Dopbok 1677-1701)  för Torsång under dopåret 1678, men jag kan inte hitta någon Erik det året. Däremot finns det Erik döpta under 1679, ordningsnummer 2 och 3 /tvillingar Erik och Carl/ och sedan ordningsnummer 19 (Kan inte tyda födelsedatumet) Om det skulle vara någon av dessa så var inte Erik riktigt 70 när han avled.
Det finns även några Erik döpta under 1677, ordningsnummer 3,4 och 12, men då skulle han varit 71 år vid sin död.
Hans hustru levde ju ytterligare 14 år, så min spekulation är att denne Erik skulle bli 70år och att det är detta som angavs i ovan bok. Han skulle då vara född 1679 och härröra till något av ovan ordningsnummer.
Denne Erik gifte sig 1728 i Västra Vingåker, dvs han var då på sitt 50:e år. Jag har inte hittat några inflyttningslängder från den tiden. Jag finner det märkligt att han av någon anledning har flyttat från Dalarna till Västra Vingåker. Jag spekulerar att han kom till Västra Vingåker några år innan han gifte sig, dvs vid en ålder av 45-50år. Kan han vara någon återvändare från Karl XIIs armé och slagit följe med någon till Västra Vingåker och om jag skulle gå vidare på det spåret vilka källor (militära?) ska jag då söka vidare i? Har du andra tänkbara skäl varför någon flyttar så långt ifrån sin hembygd?

Mvh Håkan