NULL Skriv ut sidan - SV: Colling / Collin / Colinet

Anbytarforum

Titel: SV: Colling / Collin / Colinet
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2017-03-08, 08:32
På förekommen anledning vill jag meddela en uppdatering till vallonsläkten Collin. Det avser harneskmakaren Olivier Collin, som finns upptagen i Vallonsläkter under 1600-talet del III sid 69. Jag tog inte med honom i Nordisk Vallongenealogi, eftersom jag inte kunnat hitta några ättlingar till honom i Sverige. Men som framgår av texten nedan bör hans aktiviteter i vårt land ha lämnat spår efter sig?
Så här ser utdraget ur min databas ut:

Olivier Colin är harnesksmed i Norrköping 1628-45. Den 18/6 1635 fordrades för rätta een fransos M. Ullewij muskete beredhare. Han svarar inför Norrköpings kämnärsrätt för "lönskaläge" med en tjänstepiga vid namn Anna Gunnarsdotter.
  Från mitten av 1640-talet bor Olivier i Finspång och även här gör han damerna sin kur, t ex 5/5 1648 i Risinge hr:
  "Ullewij wedh Finspång kom för rätten å frälse ogift och bekänner sigh hafwa lägrat en Enkia Karin Ingelsdotter i Hällinge, och efter han henne icke till echta will behålla, ty böte Ullewij 40 daler. Till barnsens opfostrandhe skall han gifwa Karin 1 koo och 1 tunna spannmål".
  Tio år senare är det dags igen (Risinge 18/10 1658):
  "Kåm samma gång för Rätten, Kerstin Jonsdotter i Korphyttan ogift och bekänner sigh wara lägradh af en ogift drängh, Ullewij Collin ben:dt …"
  Och slutligen (Risinge 24/9 1660):
  "Samma dag kom för rätten Ullevij Collin i Korphyttan å frälse ogift och bekänner sig hafwa lägrat en ogift piga Kirstin Persdotter …"
  Han begravs 20/2 1675 i Risinge: "Hafwer Welb. Herren H:r Lois De Geer behagat gifva uthi Testamente till Risinge kyrkia 20 d:r Koppm:t wel räknat effter sin Gamble Tiänare widh Korphyttan Oliwir Colet, den han då här widh Rijsinge begrafva lätt. Item till de huusarma 20 d:r".
  Med tanke på att Olivier är harneskmakare är det mycket troligt, att Colin här är patronymikon och att denne vallon är son till harneskmakaren Collin de Saive (jfr detta namn).