NULL Skriv ut sidan - SV: Gunnarp

Anbytarforum

Titel: SV: Gunnarp
Skrivet av: Jenny Karlsson skrivet 2017-03-05, 19:55
Hej!

Jag har en fråga eller kanske egentligen flera frågor om Olof Jönsson som gifter sig med änkan Elin Torbiörnsdotter (eller ska det vara Ambiörnsdotter som hustrun till bonden som dör 1701 heter?) i Backagård 1702 (Gunnarp CI:1 (1688-1731) Bild 45 / sid 69). I vigselnotisen anges att Olof kommer från Lunnagård. Jag har då antagit att Olof är son till Jöns Olofsson som bodde i Lunnagård och bror till Anders som tar över Lunnagård efter fadern. Är det någon som vet om det är ett rätt antagande eller ej?

Jag har uppskattat att Olof bör vara född omkring 1670. Hans fru Elin anges dö 1731 i en ålder av 98 år. Det innebär ju i så fall att Elin var betydligt äldre än Olof. Kan det stämma eller har jag läst fel? Olof gifter sedan om sig med den i så fall betydligt yngre Anna Gudmundsdotter och får med henne sonen Jöns Olofsson född 1734. Olof dör någon gång mellan 1734 och 1737 för i maj 1737 gifter hans fru Anna om sig. Jag har letat efter hans dödsnotis i Gunnarps dödbok men inte lyckats hitta den. Någon som vet när Olof dog?