NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2013
Skrivet av: Lennart Jalmarsson skrivet 2009-12-12, 22:56
Hej!
Min efterlysning berör två församlingar i Halland; Ljungby och Träslöv. (Och kanske ytterligare socknar) Jag söker Gustaf Svenssons ursprung och föräldrar. Han kanske också heter Johan. Han kom förmodligen till Träslöv någon gång på 1850-talet. I inflyttningslängden för Träslöv omnämns en Gustaf Svensson både 1852 och 1855. Ursprung och andra noteringar saknas. Jag har ingen aning om någon av dessa träffar är relevant för mig. Emellertid så gifter sig min Gustaf med Carolina Sofia Börjesdotter 1856. De bosätter sig i Träslöv eller närmare bestämt i Näs. De bor på svärfaderns gård. Han var åbo och hette Börje Arvidsson. De får sex barn som når vuxen ålder. Dottern Sara Matilda var min mormor. Av husförhörslängderna och i vissa av barnens födelsenotiser framgår att Gustaf skall vara född i Ljungby 31 jan 1830. Jag har genomsökt alla Ljungbys tillgängliga kyrkböcker men hittar ingen Gustav som är född 1830 eller några år tidigare eller senare. Jag har också resultatlöst letat i till Ljungby angränsande socknar. På olika ställen i Träslövs böcker omnämns Gustaf som dräng, sjöman och åbo. Han dog 1900.  
Hur kan en församling under femtio år vid åtskilliga tillfällen fastslå när och var Gustaf är född medan den utpekade församlingen förnekar existensen av honom? Jag är förvisso nybörjare när det gäller släktforskning men jag kan trots det tänka mig en del orsak till detta. Men jag tar gärna emot hypoteser från alla veteraner. Annas är min enkla fråga till alla experter på Träslöv och Ljungby: Har ni någon gång ledtråd som kan leda mig till min mors morfars ursprung? Jag kommer att bli väldigt tacksam för minsta lilla ledtråd som kan leda mig vidare. Nu känns det som jag kört fast ordentligt.
 
Hälsn./Lennart