NULL Skriv ut sidan - SV: Jöns Halvarsson 1690 – 1743

Anbytarforum

Titel: SV: Jöns Halvarsson 1690 – 1743
Skrivet av: Margareta Spång skrivet 2017-03-04, 08:39
Hej Ingmar! Måns är min ff mm mmf.
Jag har inte letat i Elvros, Hamra och Fågelsjö så jag inga uppgifter om den tidiga familjen. Det är länge sen jag forskade i den släkten, men jag får nog börja om igen.
Min fars farfar och farmor kom från Älvros där båda var födda. De var Zakris Persson och hustrun Kerstin Zakrisdotter. Zakris och Kerstin hamnade senare i Fågelsjö och därefter i Sjöändan, först vid ett nybyggt hus vid E45:an vid ån, senare i Sjöändan vid Kvarna.


Tillbaka till Måns. Han ska ha fötts i Sveg den 12 januari 1728 i Sveg, därav hade jag nog haft endast Sveg i tankarna på hans föräldrar och där var ju kyrkböckerna brunna. Han var gift med Kerstin Jonsdotter. Måns och Kerstin ska vara gifta ca 1763 och året därpå och de fick en dotter döpt till Kerstin 1763-65 i Rullbo Ytterhogdal. Dottern Kerstin gifte sig med Jon Andersson född i Rullbo Ytterhogdal ca 1750, de vigdes i januari 1783, boende i Viken Ytterhogdal. De fick 7 barn mellan 1784-1797. Vi kommer från yngsta dottern Karin *1797. Karin gifte sig med Eric Thomsson från Ryggskog Färila. Paret fick 7 barn. Min far kommer från mellanbarnet Margit *1830. 1854 får ogifta Margit dottern Kristina Margareta, som är min fars farmor. Margit gifte sig 1756 med Pehr Mårtensson i Fågelsjö. Pehr och Margit fick tillsammans 6 barn alla födda i Fågelsjö. Kristina Margaretas, (min fars farmor), halvbror Mårten var den siste ägaren till Fågelsjö Gammelgård. Han var gift med Kristina Pehrsdotter, kallad "Kristina bortom åa". Fågelsjö Gammelgård var hennes föräldrahem.


Kristina Margareta *1854 gifte sig med Zakris Persson från Älvros! Margareta Kristina var först gift med Johan Jonsson Björk från Vallsta Arbrå, Johan drunknade 1877 då deras son Edor, var dryga året gammal. Kristina Margareta och Zakris fick tillsammans 8 barn födda mellan 1887-1900 och min farfar, Petrus var äldst *1887 i Fågelsjö.
Hoppas du har lite nytta av detta. Ha det bra!