NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-02
Skrivet av: S. Andersson skrivet 2006-09-09, 03:18
Hej
 
Forskar
 
Jag har tidigare frågat efter släkten Stare i Karlskrona under efterlysning. Fick en del svar av Nicklas Rosenblack.  
 
Men frågan om Catharina Stares far. Enl.  
Kalmar Stifts Herdaminne del 4 sid. 396 Kastlösa sn av Bror Olsson framgå det att kompaniskrivaren Eric Stare i Karlskrona var  Catharina Stares far. modern okänd.  
 
Catharina Stare gift 1698 4/1 troligen i Karlskrona ? med  Eric Sundelius  f. 1668 25/1 i Gryt, Östergöt.  Första barnet Anders föddes 1703 i Karlskrona.  
Anders  blev student 1721. Dog 1728 i KASTLÖSA.
 
Brita Christina f.1705 i ? Möjligen i Karlskrona. gift med Olof Danielsson Forssenius f. 1700 i Kyrkby, Förlösa. Därav namnet Forssenius.  
 
Brita Stina Sundelius var (min FM MF MF M)
Jag vet inte hur fbu se ut för Karlskrona.  
Men om man finner Anders född  1703 i Karlskrona och få fram faddrarna skulle det kanske vare en viktig pysselbit.  
Möjligen föddes Brita Christina f. 1705 ochså i Karlskrona.  
 
Föräldrarna kanske vistades i Karlskrona vid tiden för barnens födelse. Eric Sundelius- Catharina Stare. Catharina bör vara född på 1670-1680-tal.  
 
Kanske syster till Amiralitetskommissarien Erik Stare f. 1674. Uppgift av Nicklas Rosenbalck.
 
Tacksam för tips och råd att gå vidare. Nicklas R ge några tips.  
 
En fråga. före 1680 innan Karlskrona blev stad. Var finner man äventuella släktuppgitfer före 1680.Vilket namn hade staden /sn innan det blev en stad ?
 
MVH
Sweneric