NULL Skriv ut sidan - SV: Pistolmakare

Anbytarforum

Titel: SV: Pistolmakare
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2017-03-01, 04:11
Pistolsmeden Johann Dahlquist (1777-1844)

Jag heter Christoph och bor i Berlin, Tyskland (men har tidigare bott i Stockholm i fyra år och lärt mig lite svenska, du får alltså gärna svara på svenska).

Jag skulle nämligen vara väldigt intresserad av skriva med någon i Sverige som vet mer om svenska pistolsmeder omkring året 1800.

Min mormors farfars mor (1817-1893) hette Maria Elisabeth Dahlquist och blev född i St. Petersburg, Ryssland (i svenska församlingen St. Katarina), dit hennes far, pistolsmeden Johannes/Johan Dahlquist (1777-1844), hade flyttat omkring 1810 från Sverige.

Johann Dahlquist blev född i Jönköping omkring 1777 (som framgår ifrån hans begravningsindrag i kyrkoboken i St. Petersburg, bifogat dokument) och jag antar att han fick sin utbildning som pistolsmed där.

Jag antar faktiskt att han först gick till Izhevsk gevärsfaktoriet i Ryssland när det blev byggt 1807 och sedan kom därifrån till S:t Petersburg, men det är en teori just nu. Han har åtminstone gift sig året 1807 i (!) en gevärsfabrik med namnet "Iscwfskoy" (troligtvis redan i Ryssland) med svenska Christine Svensdotter från Helsingborg. Predikaren var en svensk Johannes Ahlberg (se bifogat dokument från St. Petersburg St. Katarina församlingen, på tyska...).

Jag vet att det fanns en stor gevärsfabrik i Jönköping/senare Huskvarna omkring 1800 och har också hittat att det finns mönsterrullor kvar från den fabriken, men bara för tidigare år, inte omkring åren 1795-1805, som skulle vara intressant för mig. Det fanns nog faktiskt en Måns Persson Dahlqvist, som var lärling 1755-1758, men ingen aning om han var en släkting (kanske hans far ?):
http://jbgf.se/socknar/hakarp/foretag/smeder/langder/l-43-69.html
http://jbgf.se/socknar/hakarp/foretag/smeder/langder/g-43-69.htm

 Jag har redan kontaktat museet i Huskvarna, men de kunde tyvärr inte hjälpa mig vidare.

Jag har också namn på två andra svenska bössmakare i St. Petersburg, som var dop-wittnen för min mormors farfars mor (Johann Dahlquists dotter) 1817, namnen på dessa bössmakare var Hans Peter Hallberg och Bengt Bengtson. Kanske det finns mer information om dem och till vilken gevärsfabrik i Ryssland de gick, så att det skulle kunna vara ett spår till?

Har du någon tips för mig, var jag kunde söka vidare? Eller någon du känner till som kanske vet mer om detta? Jag är tacksam för varje tips/spår!

Hälsningar från Berlin,
 Christoph