NULL Skriv ut sidan - SV: Vallsjö

Anbytarforum

Titel: SV: Vallsjö
Skrivet av: Nils Hård af Segerstad skrivet 2017-02-26, 17:11
Det är intressant att ta del av Ingemar Axelssons utförliga genomgång av Sik-släkten.
Jag beklagar att jag blandat ihop 2 st Rickelstorpsknektar vid namn Jöns Persson och en ryttare Jöns Andersson i N Hulta – den sistnämnde hör tydligen inte alls hit. Jag hakade väl lite lättvindigt på N Rosenbalks antagande om JA i hans tidigare inlägg.
Jag tror också att det mycket väl kan vara Johan Jönsson Siks dotter Lisken (Lisa), född 1730 och piga på Skepperstad övregård, som gifter sig med Johan Svensson på samma gård.
Om så är fallet gifte sig Lisken (Lisa) med sin sysslings son – båda är nämligen ättlingar till Nils Holmstensson på Älgabäck ohh Brita Svensdtr från Skepperstad Övregård.
Jag har en uppgift från V Härads dombok 1732 ST § 66: Måns Stare hade köpt Sibbarp av sin svåger Nils Joensson Sik.
Måns Stares dotter Sara fick med min ff ff ff Jacob Hård (1734-82) år 1764 i Stockholm en utomäktenskaplig dotter.
Här följer lite uppgifter kring denna affär:
Jakob Hård och pigan Sara Månsdotter Stare: En dotter f 1764 6/3 i Stockholm.
Stockholms RRR, N Förstadens v kämnärsrätt krim prot A2A5 år 1765:
Sid 12, 18/1: ”Ang Stare, Sara Månsdtr”. Refereras i huvudsak vad som antecknats i Västra Härads prot 15/10 1764. KR beslöt att brev skulle sändas till Svea Hovrätt ”med ödmjuk förfrågan om Rätten må tillåtas i detta fall döma.”
Sid 201, 16/4: Brev avsändes till Svea Hovrätt ang ”qvinnspersonen Sara Månsdtr Stares lägersmål”.
Sid 264, 27/4: Hovrätten hade svarat att ”Rätten” (dvs KR) fick tillstånd ”att sakfälla Stare, så gjordes anstalt om hennes kallande till den 30 denna månad.”
Sid 265, 30/4: Inför sex ledamöter i KR. Först upplästes för Sara, som ”åter tillstädes kommit” Svea Hovrätts brev med tillstånd att döma Stare ”för hennes i Västergörland (!) begångna lägersmål.” Enl 53 kap Missgärningsbalken sakfälldes Stare för första resan lönskaläge till fem daler silvermynt böter och att uti Klara kyrkas sakristia undergå kyrkoplikt, etc. ”Ock kommer till följe av Kgl Majts och Riksens Svea Hovrätts brev av den 16 i denna månad protokollet och utslaget ang Stare att utskrivas och till Västra Härads lovl häradsrätt översändas som rörande Stares angivna lägersman fänrik välborne Jacob Hård efter målets beskaffenhet sig lärer utlåta.” Detta upplästes muntligen för Stare.
Anm. Klara fs oäkta födelsebok: Sara M Stare får inget barn här 1764 6/3.
Västra Härads dombok mars 1765 – mars 1766 har inget om detta fall.
Vallsjö fs hfl 1758-1770:
Sibbarp: Måns Stare f 1689 d 1759, h Kerstin f 1698, d Sara f 1742 ”i Nöbbele, Nävelsjö sn”, ev döttrarna Annika och Elsa (systrar till Sara el hennes döttrar u ä?).
Vallsjö fs kyrkoräkenskaper:
Trossdrängen Måns Stare på sin copulationsdag 13 trinit 1718.

När det gäller Johan Jönssons Siks maka Maria (Maja) Jacobsdotters ursprung har jag en del teorier, som jag kan återkomma till.