NULL Skriv ut sidan - Vallsjö

Anbytarforum

Titel: Vallsjö
Skrivet av: Ingemar Axelsson skrivet 2017-02-25, 08:34
Hänvisning till inlägg om Sik-släkten

Det här inlägget i ämnet Vallsjö är egentligen för att hänvisa till fler inlägg av mig om släkten Sik med mycket historia i Sikanäs, Vallsjö socken. Dessa inlägg kommer jag att lägga under Personrelaterat - Släktnamn - Övriga släkter-S och därunder ämnet Sik/Sijk inte minst för att det verkar vara där som de flesta inlägg som jag funnit om Sik-släkten finns.
När jag i min släktforskning i Västra härad, mestadels Norra Sandsjö socken, kom till tidigt 1700-tal blev det ju allt mer sparsamt med information från kyrkböcker. Jag började då läsa Västra härads domböcker bakåt i tiden från 1730 för att hitta mer om släkten. Nu har jag nått till 1690 och hittat mycket bl.a. om släkten Sik.

Min anknytning till Sik-släkten är att en Peter Björkvall, som var son till min ff mm mm f karolinen vid Kalmar regemente Jöns Svensson Flink, gifte sig med Margareta Nilsdotter som var dotter till Nils Jönsson Sik från Sikanäs. Denne Nils Sik var ryttare vid Smålands kavalleri och om honom står i domboken 1723-06-17 §77 följande öde under fångenskap i Ryssland:

”Det begiärer Ryttaren Nills Sijk som nu täncker i annat ächtenskap träda, att dess inkallade wittnen Ryttaren Jacob Larsson för Skepperstad och Jöns Hök för Hökhult, som med honom i Fångenskapet warit, måtte Edel: afhöras, huru med des förriga ächtenskap i Ryssland sig tilldraget, aflade fördenskull bägge med hand å bok deras Saligheets Eder och wittnade, att A:o 1716 blef Nills Sijk gift med en Piga i Ryssland benembd Annika Manfelt, men efter 6 weckors tijd rymbde från honom och war hoos en Rysk Capitein på Flottan en hel Sommar, sampt blef gift sedan i Voronitz i Ryssland med en Corporal Johan Rosengård benembd och förmehnas nu wara i Skåne hoos samma sin man wid General Lieutnant Horns Cavallerie Regemente, öfwer hwilcka wittnesmåhl detta till bewijs meddelas, på det Nills Sijk om sitt nu tilltänckte ächtenskaps fullbordande på wederbörlig ort, må kunna ansöckning giöra.”

Ansökningen gick tydligen bra för han gifte sig med Anna från Sibbarp den 28 juli samma år.