NULL Skriv ut sidan - Hans Staffanssons hustru

Anbytarforum

Titel: Hans Staffanssons hustru
Skrivet av: Greger Lindberg skrivet 2017-02-24, 20:55
Enligt dombok 1699 besvärar sig pigan Karin Mickelsdotter i Staden över sin svåger Hans Staffansson i Brändön. Saken gäller ett lån från 1695 som inte betalats tillbaka. Denna notis har återgivits på flera ställen, bl.a. av Leif Boström på detta forum. Hans Staffansson var gift två gånger enl Leif Boströms uppgifter, men hustrurna uppges heta Anna Nilsdotter, död 1698 och Brita Nilsdotter, gift 1698. Den första hustruns namn återfinns om jag förstått det rätt i en annan domsnotis från 1696. Om namnet förekommit fler gånger vet jag inte.


Nu till min fråga: Hur kan pigan heta Mickelsdotter om hustrun heter Nilsdotter. Svåger är man ju till sin brors hustru eller sin hustrus syskon. Men om hon kallas piga är hon väl ogift? Alltså bör hon vara syster till en av Hans Staffansons hustrur, rimligen den första då lånet ges under hennes "ämbetstid".


Jag vet inget om Karin Mickelsdotter, men gissar att hon var dotter till Mickel Persson i Ale Långnäs. Mickel var inget vanligt namn i trakten så det finns inte många att välja bland. Kan Anna ha hetat Mickelsdotter? Det enda återstående alternativet är att de var halvsyskon, Men jag får inte ihop det heller.


Vad har jag missat? Tacksam för all input.