NULL Skriv ut sidan - SV: Behm

Anbytarforum

Titel: SV: Behm
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2017-02-24, 16:10

Isak Behms uppgivna men ostyrkta äktenskap med välbördiga Anna till Växjö samt med en dotter till Christopher von Wernstedt har inte heller jag hittat något nytt om. För att tillfälle nog funnits för Behm och Wernstedt att stöta på varandra talar dock både tid och rum. Wernstedt hade för övrigt en son Melker vilket ju är passande i sammanhanget.


Den enda hustrun som styrks av förstahandskällor skulle alltså kunna vara hans tredje. Hon heter Maria, vilket bl a Mikael redovisar i sin artikel i SGT (not 128 "Maria Behm"). Det skulle kunna vara en skrivares misstag som jag visar nedan men denne verkar nog tämligen noggrann så jag tolkar det som om hon egentligen heter Maria Behr.


På närliggande sidorna är skrivaren nästan helt konsekvent i det att han avslutar bokstaven r med en släng uppåt höger (t ex brodher, penningar, förähringar) medan bokstäverna n och m avslutas nedåt (t ex ibidem, bekom, item)


Om hon heter Maria Behr skulle hon möjligen kunna vara syster till den i SBL omnämnde Göran Bahr/Behr son av Melkior Bähr vilken var i Karl IX tjänst från 1576. Någon dotter till honom verkar dock inte vara känd.