NULL Skriv ut sidan - SV: Behm

Anbytarforum

Titel: SV: Behm
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2017-02-24, 15:27
  Jag har noterat att det inte verkar finnas någon likhet i namngivning mellan Behmsläkterna i Österlövsta respektive Gävle. Namnen Isak och Melker som är tongivande i Österlövsta förekommer t ex inte alls i Gävlesläkten. Kanske kan det ses som om gemensamt ursprung är mindre sannolikt?
 Å andra sidan…. att den av Schönström i ett brev författade släktkronologin var felaktig och lätt att slå hål på behöver ju inte innebära att sambandet saknas. Generationsmässigt låg han ju nära personer som borde haft bättre kunskap om släktförhållandet. Det är t o m ganska sannolikt att Schönströms morfader Albrekt Behm mötte Isak Behms änka och son i Gävle på 1630-talet. Avståndet Gävle – Österlövsta är ju annars också litet, så den generationen behövde nog inte göra gissningar om släktskapet förelåg eller inte.
 Om det är naturligt att en adelsbuss (Mikael Behm) kunde komma ur Gävlesläkten år 1644 vet jag inte, kanske kan Isac Behm ha varit en bidragande orsak till det – om de var besläktade? Isac kallades ju tidvis välbördig:
 "Wälbördig Isak Bem brukar till sättergård et heman Sund" (avser 1617)
 Älvsborgs lösen 1613, Kommissariernas m.fl. räkenskaper för den lokala uppbörden av Älvsborgs lösen, SE/RA/5117/IV/14B, bildid: A0066018_00153
 Utöver de hemman och förläningar som han redan har förknippats med har jag dessutom hittat en enstaka notering i roteringen 1624 där "ädle och välbördige Isak Bhems landbönder" i Skärplinge, Österlövsta uppräknas (samma landbönder kallas 1628 för välb. Herr Erik Bielkes frälse). Skärplinge var en ny tillhörighet. Frågan är om det var hans egen eller om det kan vara hans hustrus?